Jedou. Daří se jim. Mají radost a my ji máme taky.

Alespoň ty, které měly dost odvahy a vrhly se, i když pod tlakem okolností (rozumějte během všech těch uzávěr a omezení pohybu), do online forem obchodu. Protože, i když se B2B marketing v onlinu ještě před rokem, dvěma nezdál jako smysluplná cesta, teď nese svoje ovoce. Celé koše ovoce.

 

Kterak covid změnil B2B marketing

Průmyslové firmy nikdy nepatřily k těm, co by se draly do online světa. Naopak. „Marketing utrácí, obchod vydělává“, slýchávala jsem často. Ale covidová facka udělala tlustou čáru přes přes osobní obchodování a úplně změnila smýšlení firem o marketingových aktivitách.

Dobře, byl to spíš postupný proces než změna názoru přes noc. Ze začátku to vypadalo nějak takto: „Jak to máme dělat, když tam nemůžeme osobně? Nikdo s námi nemůže mluvit, nemůžeme jim to ukázat! Přes online hovor to přece nikdy nemůže fungovat!“ Někdo to viděl více a někdo méně černě, obavy ale měli snad všichni.

„Online cesty osobní obchod nenahradí, ale vsadím se s vámi, že existují takové, které si zamilujete a budete na ně spoléhat i v budoucnu,“ tvrdila jsem sebejistě (možná trošičku naoko, ale další bezradný jedinec by situaci nijak neprospěl).

 

Kdo vydržel, vyhrál (a teď vydělává)

Tady to říct můžu – průmyslové firmy vždycky byly a budou moje srdcovka (i když děláme i s jinými zákazníky). A když teď s odstupem roku vidím výsledky B2B marketingu v onlinu, mám z nich ultra velkou radost. Protože když září oči klienta, září i nám v týmu. A pozitivní zpětná vazba vždycky pohladí, ne že ne.

Jsem na ně pyšná, protože vím, jak těžké (a třeba i nekomfortní) je podvolit se inovacím – obchodovat online, tvořit pravidelně obsah, jít s kůží a mnohdy i obličejem na online trh a pak čekat měsíce na nějaké výsledky. Ano, čtete dobře. Ona totiž doba uzavření zakázky v průmyslu má svůj čas, který se nepočítá na dny ani týdny, ale na měsíce. Přece jen jde o vzájemnou důvěru a velké investice.

 

Jak vypadá B2B komunikační mix?

Co vlastně takové B2B orientované firmě namícháme do komunikačního mixu? No, čtyři facebookové posty a PPC reklama to asi nebudou. Proč? Protože B2B marketing je o něčem úplně jiném – točí se okolo osobních jednání a je tu hlavně pro obchod. A obchod dodává zpětnou vazbu z trhu.

Hlavním posláním B2B marketingu je vyhledávání leadů, jejich oslovení (ať už přímo nebo nepřímo) a samozřejmě vzbuzení zájmu. Konverzí je pak dodání leadu obchodníkovi – a to co nejvíce „rozžhaveného“. Obchodník je tu pak od toho, aby daný lead proměnil obchodnickým umem v zákazníka.

 

Tudíž by měl B2B marketing:

  • volit komunikační kanály, na kterých potenciální leady (zákazníci) při řešení svého problému hledají pomoc (online/offline),
  • házet jim do cesty pravidelně a dlouhodobě své „příběhy“ – nejlépe takové, kterými vyřeší dané problémy.

Takže si už na začátku odpovězte:

  • Kdo je zákazník? Jak vypadá, je to muž/žena, jaká pracovní pozice, obor, lokalita, kompetence….
  • Kde hledá řešení svého „problému“? Je to online, offline? Kde se můžou vaše cesty protnout a jak?
  • Kolik zákazníků je v daném kanálů k zastižení? A nemohou být zastižitelní někde jinde lépe?
  • S jakou úspěšností v daném kanále počítáte? To znamená: kolik se jich zastaví nad vaším sdělením (CTR), kolik vás to bude stát (CPC), kolik z nich udělá akci, kterou požadujeme (konverze v %) a kolik je průměrná zakázka (v Kč), jaké jsou náklady vs. tržby?
  • Který kanál je tedy pro vás nejefektivnější?
  • Co řeší v souvislosti s vaším produktem/službou za otázky?

Máte to? Tak teprve teď můžete vybrat komunikační kanály, na kterých budete aktivní. 

Pak vám můžu podepsat, že nehrozí, že byste za pár měsíců zjistili, že i když jste do marketingu nějaký ten peníz nasypali, tak z něj tak nějak nic neteče.

 

Pokud si nevíte rady, jsem tady.

Jana Eckhardtová

12. 10. 2022

Logo Malá marketingová

Šablona marketingového plánu

Kompletní návod na tvorbu marketingové strategie pro váš byznys. Na celý rok, měsíc po měsíci. 7kroková šablona včetně pracovního manuálu a online návodů! Zvládněte na jedničku analýzu i praxi. Ne bez práce, zato za bezkonkurenční cenu.

další články z kategorie ,

Doplňte váš komunikační mix o direct mail Direct mail není krok zpět. Zkuste ho přimíchat do komunikačního mixu - Osobním dopisům ještě neodzvonilo. Přidejte je do vašeho komunikačního mixu a zkuste zaujmout i ty, kteří upřednostňují starý dobrý papír. přečíst článek
Doplňte LinkedIn nestačí. Vytěžte i další komunikační kanály - LinkedIn už jste vytěžili a další zakázky nepřicházejí? V B2B obchodě fungují i další komunikační kanály. Dejte jim šanci. přečíst článek
arin Novotná a Silvia Poláková: rozhovor LinkedIn a Sales Navigator Sales Navigator? Za málo peněz hodně muziky. V B2B nahradí cold calling, říká Silvia Poláková - Proč při správě klientských B2B účtů na LinkedInu používáme Sales Navigator, proč by nám byl k ničemu bez kvalitního a… přečíst článek
Jak na Account Based Marketing v praxi - Co je Account Based Marketing, už víte. Jak ho ale uvést do praxe a jaké prostředky zvolit, aby byla vaše… přečíst článek

Nejste si jisti? Svěřte se, kde vás tlačí bota.

Vybereme optimální řešení dlouhodobého marketingu a formu spolupráce, která vám přinese ovoce.

Nestačí? Chcete víc?

plán

marketingový

plán

Sestavení marketingového plánu – vaše strategie na 12 měsíců. Přesné zacílení, široký dosah, zásah do srdcí vašich zákazníků. Výběr správných komunikačních kanálů a obsahu. Správa a podrobný harmonogram aktivit. Návrh rozpočtu a monitoringu.

manažer

marketingový

manažer

Externí marketér pro realizaci vašich marketingových aktivit na tolik hodin v měsíci, kolik potřebujete. Zkušený tvůrce obsahu se znalostí komplexních marketingových nástrojů, monitoringu, analytiky. S praxí z malých a středních firem.

strategie

marketingové

minutky

5hodinová marketingová konzultace. Analýza vaší aktuální marketingové komunikace. Následný návrh a vedení při sestavení marketingové strategie a výběru vhodných nástrojů, forem obsahu. Plus instruktáž, praktické ovládnutí nástrojů.

školení

marketingová

školení

Tvorba marketingového plánu/strategie. Ovládnutí komunikačních kanálů a aplikací. Pro malé a středně velké firmy, pro podnikatele i majitele. Pro začínající marketéry a další odpovědné pracovníky v oblasti komunikace se zákazníky.