Marketingový mix

Produkt, cena, místo, propagace. 

V angličtině má tento koncept zkratku 4P, neboť všechny pojmy začínají právě písmenem p: product, price, place, promotion. 

O co se tedy jedná? 

O čtyři nedílné složky marketingu, které dohromady tvoří marketingový mix. 

  • Produkt označuje produkt nebo službu a zahrnuje vše, co se týká samotného prodejního artiklu. Vzhled, kvalita, úroveň, image výrobce/prodejce, značka, pověst, záruky i zbývající sortiment zboží. 
  • Cena označuje peněžní hodnotu, za kterou je výrobek k mání. Spadají sem i veškeré slevy, náhrady, úvěry, leasingy a tak dále. 
  • Místo udává, kde a jakým způsobem se výrobek prodává a jaké a jak kvalitní a dostupné distribuční cesty k zákazníkovi vedou. 
  • Konečně propagace. Inu, to je náš (nás markeťáků) denní chléb. Spadá sem veškerá podpora prodeje. Public relations, přímý prodej, veškerá reklama

 

Jak už jsem řekla, jedná se o nedílné složky marketingu. Můžete mít sebelepší výrobek za příznivou cenu ověnčený unikátní reklamní strategií – a pohoříte na tom, že nemáte své zboží jak dostat k zákazníkovi. Můžete mít produkt, cenu i místo – a neprodáte nic, protože o vás a vašem produktu nikdy nikdo neslyšel. 

 

Efektivní marketingový mix proto rovnovážně kombinuje všechny zmíněné složky.