Marketingová superstar nebo hvězdná pěchota?

Správná volba. Marketing je součástí naprosto každého podnikání, ať jej soustavně provádíte či nikoliv. Vždy je prostor pro zlepšení a nové nápady.
Poodhalíte, jak pravděpodobně funguje firemní marketing a co podniknout pro lepší výsledky.

Test je určen pro ty z vás, kteří:

  • Se odhodlávají k systematické marketingové komunikace. Často i léta.
  • Jsou rozhodnuti pro smysluplný marketing, ale nevědí kde začít.
  • Realizují marketingové aktivity a cítí, že to chce noví vítr.
  • Pro marketingové superstar, jež chtějí mít potvrzeno, že jsou špička.
  • Pro zhodnocení marketingové aktivity drobných podnikatelů, malých a středních firem. Pro nakopnutí k restartu.

Nikdo vás nezkouší. Nebudete hodnoceni, ani vám nebude vydán certifikát či zvýšen/ponížen dosavadní plat. Slouží pro uvědomění, pobídku k lepším marketingovým zítřkům. Berte jej tak. Odpovídejte pravdivě, dle svého nejlepšího vědomí a svědomí.

Pěknou zábavu!

Vyberte vždy jednu odpověď, která se shoduje nebo nejvíce blíží současnému stavu marketingu firmy:

  1. Co se u vás skrývá pod marketingem?
    • Většinou reklama, tvorba firemních materiálů, reklamních předmětů, popř. web
    • Mnoho různých aktivit, které prodávají zákazníkovi produkt/službu
    • Cíleně vybrané aktivity, jež systematicky směřují k uspokojení zákazníka od předprodejních aktivit až po hýčkání po prodeji, v souladu s firemními cíli.
  2. Jak u vás ve firmě pohlížíte na marketing?
    • Vyhazování peněz na aktivity, které nic nepřináší
    • Dělají to všichni, tak my musíme také
    • Vnímáme ji jako investici, která se dlouhodobě vyplatí
  3. Jaké činnosti ve vaší firmě spadají pod marketing?
    • Realizace takových nástrojů komunikace, které teď frčí. Strategii vůbec neřešíme. Funguje to jinde, musí to fungovat i nám.
    • Realizace i vyhodnocování jednotlivých nástrojů komunikačního mixu (PR, přímý marketing, osobní prodej, reklama, podpora prodeje) , bez nebo s vzájemnou propojeností, bez sestavení ucelené marketingové strategie, marketingového plánu
    • Sestavení marketingové strategie na určité období (sestavení marketingového plánu) v souladu s podnikovými cíli, její realizace a vyhodnocování účinnosti jednotlivých navrhovaných nástrojů. Následná optimalizace dle dosažených výsledků
  4. Kdo nese zodpovědnost za marketing?
    • Marketing děláme ve firmě tak trochu všichni. Pepa web, Irena posílá e-maily a pořádá akce a komunikuje se zákazníky. Karel tvoří databázi a rozdává slevy, Jana komunikuje s agenturou… Nějak extra o tom nediskutujeme.
    • Využíváme jednu agenturu na web, druhou na PR, třetí na tvorbu reklamy, něco děláme sami. Většinou vše řídí majitel či jiná osoba sama, diskutuje s každou agenturou zvlášť. Agentury dávají návrhy pro své specifické oblasti, propojení s ostatními marketingovými nástroji neřeší, takže aktivity nijak výrazně strategicky nepropojujeme.
    • Existuje jediná osoba, která je za něj zodpovědná, rozhoduje a deleguje úkoly. Komunikuje se subdodavateli
  5. Jakou má člověk zodpovědný za marketing zkušenost s marketingem
    • Prakticky žádnou
    • Je to student marketingu/nadšenec/samouk bez větší praxe
    • Je to člověk s praxí v marketingu/Je to expert na marketing
  6. Jaké postavení ve firmě má člověk zodpovědný za marketing?
    • Je to pomocná síla/brigádník/zaměstnanec jehož hlavní náplní práce je něco jiného
    • Je to administrativní pozice
    • Je členem vedení firmy
  7. Máte přehled o příležitostech či ohrožení ve státě/světě, prostě tam kde se vaše firma pohybuje?
    • Ne, nesledujeme je
    • Ano, zhruba víme co se děje
    • Ano, samozřejmě je sledujeme
  8. Víte, jak to vypadá v odvětví, ve kterém se pohybujete (vývoj, potenciál, struktura, velikost, bariéry..)?
    • Ne, nevěnujeme tomu pozornost
    • Ano, víme rámcově
    • Ano, sledujeme zcela detailně
  9. Sledujete vaši konkurenci?
    • Ne, nesledujeme
    • Ano, bedlivě sledujeme každý krok
    • Ano, vnímáme, kam směřují, ale neanalyzujeme je, jdeme vlastní cestou, popř. spolupracujeme
  10. Kdo jsou vaši zákazníci. Znáte jejich potřeby?
    • Jsme tu pro všechny, naše produkt/služby potřebují všichni
    • Cílíme na konečné spotřebitele/firmy. Domníváme se, že jejich potřeby známe
    • Máme stanoveny specifické skupiny zákazníků (segmenty) a na ně cílíme komunikaci (targeting, positioning). Potřeby ověřujeme dotazy a zpětnou vazbou
  11. Využíváte partnery a dodavatele pro spolupráci na marketingové komunikaci?
    • Ne, to lze?
    • Ano, někdy
    • Ano, aktivně je zapojujeme do našich kampaní a dělíme se o náklady
  12. Existují nějaké cíle, plány, strategie, rozpočty v marketingu?
    • Ne, nemáme stanoveny žádné cíle
    • Ano, máme stanoveny určité cíle, rozpočty i vágní plány na neurčité období. Tím pádem se špatně vyhodnocují a dosahují.
    • Ano, máme stanoveny strategické marketingové cíle, plány i rozpočty na určité období, které vyhodnocujeme a znovu upravujeme dle výsledků.
  13. Jaké nástroje využíváte ke komunikaci a jakým způsobem?
    • Zejména reklamu online či offline, web a Facebook, o dalších nástrojích toho moc nevíme
    • Využíváme více nástrojů odděleně, nejsou nijak strategicky řízeny a posouvány. Může se jednat o public relations (vztahy se zákazníky, veřejností, s novináři, akce, veletrhy, semináře..), přímý marketing (e-mailing, telemarketing..), podporu prodeje (motivace, soutěže, věrnostní programy..), reklamu (online, offline) i osobní prodej (databáze, CRM systém..).
    • Využíváme vybrané položky komunikačního mixu v souladu s promyšlenou cenovou, produktovou, distribuční a zákaznickou politikou. Veškerá komunikace se drží jednoho konceptu, jednotlivé nástroje jsou propojeny.
  14. O čem, se zákazníky komunikujete?
    • O nových obchodních nabídkách. Představujeme nové produkty a služby.
    • Informujeme o produktech a službách a snažíme se, sem tam, vytvořit nějakou zajímavou informaci (např. k fungování produktů nebo k dění ve firmě či oboru). Obsahy vytváří ten, kdo má zrovna čas.
    • Komunikace je založena na potřebách zákazníka. Přesně víme, co žádá a na co se ptá a co ho zajímá. Vytváříme komunikační obsah, který mu pomáhá vyřešit jeho problém. Skrze kanály, kde se vyskytuje. Mluvíme jeho jazykem. Využíváme systematicky mix některých z uvedených forem obsahu (návody, články, e-booky, šablony, katalogy, videa, audia, infografika, webináře, semináře, případové studie, testy, srovnání, soutěže, aplikace, cenové pobídky). Máme stanovenu odpovědnou osobu a obsahový plán.
  15. Vyhodnocujete jednotlivé aktivity a jejich efektivitu?
    • Ne, protože většinou nevíme jak/ nejsou lidi/ nepřijde nám to podstatné
    • Ano, některé aktivity vyhodnocujeme
    • Ano, monitorujeme marketingové aktivity, vyhodnocujeme a zpětně upravujeme pro dosažení lepších výsledků
  16. Máte představu o výši investice na marketingové činnosti, včetně personálních měsíčně?
    • Nemáme, kolik je efektivní?
    • Ano, rámcově
    • Ano, víme přesně, kolik můžeme investovat do marketéra i do realizace marketingu.
  17. Kolik času věnujete marketingovým činnostem měsíčně?
    • Nevím, tak hodinku, dvě týdně. Nárazově.
    • 10 – 20 hodin
    • 60 hodin a více
  18. Jste si vědomi dlouhodobosti, systematičnosti i limitů, které jsou s marketingem spojeny?
    • Marketing má nějaká omezení?
    • Chápeme, že nic není hned
    • Chápeme, že nic není hned a bez spolupráce ostatních oddělení ve firmě, bez systematičnosti snažení a určitého finančního rozpočtu, to půjde velmi těžko
  19. Jak dlouho jste ochotni čekat na výsledky marketingové komunikace
    • Pokud se nic neděje do 3 měsíců, kampaň odpískáme
    • Do půl roku
    • Chápeme, že čím víc úsilí marketingu věnujeme, tím dříve budou výsledku. Od startu, přes tvorbu nástrojů k viditelným výsledkům je minimálně roční cesta
  20. Jak to vidíte teď? (jste spokojeni s tím, co děláte, je to efektivní, je to finančně přijatelné, atp.)
    • No, moc nám to nefunguje. Nějakou marketingovou aktivitu vyvíjíme, ale moc to vidět není/Neděláme žádné marketingové aktivity
    • Některé nástroje fungují perfektně a přináší efekt, s některými nevíme co počít/na některých by se dalo ještě zapracovat
    • Marketing přináší skvělé výsledky/Vše se nám daří i bez marketingu :-)
  21. A jedna závěrečná. Baví vás to, co děláte?
    • Dělám to, protože musím. Nejraději bych to předal/a.
    • Některé marketingové aktivity mě baví více a některé méně. Ale když si to trh žádá.
    • Marketing mě i celou firmu baví. A vidí to i naši zákazníci.
Pro vyhodnocení testu zadejte email
zpracování osobních údajů