E-mailing versus tučné databáze s příslibem „jednou to vyjde“

Ruku na srdce. Kdo z podnikatelů někdy nepodlehl nutkání koupit rádoby levnou databázi? A s jiskrou v očích a obrovským zadostiučiněním příjemce obdaroval naprosto jedinečnou nabídkou? S očekávání velkého třesku. A výsledek? Možná pár objednávek. Pár dotazů. Hodně sprostých nadávek nebo snad naprostá ignorace. Tradáá,  „sukces“ se nekoná. Ulovili jste možná tak chronické hosty slevových portálů, kteří při první příležitosti vezmou roha. A příští pokus? Pokud znovu neslevíte zbyde vám tučná databáze s příslibem ještě tučnější pokuty. Pokud příjemce opravdu naštvete.

Elementární předpoklady prosperujícího e-mailingu

  • Jasná marketingová strategie firmy (střílet na slepo je zbytečná práce. Proto beru každoroční aktualizaci marketingového plánu jako samozřejmost).
  • Kombinace s ostatními kanály komunikace (nic nefunguje ve vzduchoprázdnu a zcela odděleně).
  • Obsah, který zajímá cílové publikum (co zajímá ty vaše?).
  • Forma, která navnadí k přečtení (znalost spotřebitelského chování při práci s e-mailem).
  • Optimální frekvence (každá skupina zákazníků i charakter produktu mají jinou. Nezbývá než vyzkoušet.).
  • Kvalitní databáze (nemám na mysli databázi koupenou, ale pracně vybudovanou. Tedy dobrovolné odběratele.).
  • Automatizace (využití jednoho z e-mailingových systémů na tvorbu, odeslání a vyhodnocení kampaní. Včetně využití autopilota, který pracuje za vás.).
  • Trpělivost (budování databáze a získání důvěry prostě trvá. Je to tak. Tak se s tím smiřte.).
  • Znalost nákupního procesu (získání pozornosti, budování důvěry, prodej, poprodejní péče a tak pořád dokola. Začnete-li koupenou databází a prodejem, tak 99% kontaktů rovnou vyhoďte do koše a investici spojenou s nákupem databáze taktéž).

E-mailing 100 x jinak. Aneb k čemu jej využít

  • Zejména k rozesílání hodnotných informací (a to si říkejte stále dokola)
  • K získávání kontaktů a následnému udržení pozornosti
  • K budování důvěry (řešení potíží v souvislosti s produktem či službou, vyvolání důvěry v schopnosti odesílatele…)
  • K prodeji (akce, objednávka, potvrzení, fakturace, odeslání zásilky…)
  • Po prodeji (zpětná vazba, dodatečné informace, související produkty…)
  • K utužení dobrých vztahů (typické newslettery, přání k nejrůznějším událostem, dárky a pobídky…)
  • K domlouvání setkání (obchodní schůzky, pozvánky na nejrůznější akce..)
  • V obchodním styku
  • K budování PR (zejména k budování dobrého vztahu s médii)
  • K zvyšování návštěvnosti webových stránek
  • …. ( k čemu slouží u vás?)

Ale také

  • K zasílání nejrůznějšího balastu a spamu
  • K nekonečnému vysvětlování a dohadování, pokud nemáte odvahu vyříkat si věci osobně
  • K vyrušování od práce, kdykoliv přistane ve schránce zpráva

E-mail má sloužit vám, nikoliv naopak.

A navíc je radost s e-mailem pracovat protože můžete:

  • Vyhodnocovat a měřit (kdo přečetl, kolikrát kdo se proklik, kdo se odhlásil a proč, jaké téma je poutavé….)
  • Automatizovat a ušetřit čas (pokud využíváte e-mailingové systémy)
  • Bezprostředně reagovat (pokud nevyužíváte autopilota na všechno)
  • Cílit na různé skupiny zákazníků (návštěvníky, kupující, nerozhodnuté, obchodní partnery, novináře… To ale vyžaduje spoustu obsahu)

Newsletter. E-mail. Nebo spam?

Poznáte rozdíl? Jak to vlastně je:

E-mail

Obecné označení zprávy zasílané z poštovního klienta. Může to být cokoliv. Je splněna hlavní podmínka, že příjemce je s vámi v kontaktu dobrovolně a rád (nebo i z povinnosti). Má s vámi jednoznačně společné téma.

Newsletter (hromadný)

Před pár lety, ale i dnes je dle mého názoru stále nejvyužívanější. Pravidelný i občasný. Nejčastěji rozesílaný v pravidelném intervalu (např. k 12. v měsíci). Sdělujte současným zákazníků, co se u vás stalo, co se povedlo, co máte za novinky, nové články… Prostě, že pořád žijete. Pěkně připravená šablona plněná stejnými rubrikami.  Aby se z něj nestala nuda, zkuste někdy udělat nečekaný výpad. Obsahem i termíny.

Sled automatizovaných e-mailů

Je výborným sluhou při opakovaných úkonech návštěvníka či zákazníka.

  • Registrace k odběru a jiné webové formuláře. Určitě jste si všimli, že po zanechání e-mailu se na vás snese vlna e-mailů (někdy více, někdy méně. Dle osobního vkusu a netrpělivosti odesílatele). Ty mají za úkol ve vás vzbudit důvěru a nakonec vám i prodat.
  • Potvrzení všeho možného. Objednávky. Přihlášení. Setkání…Přání k narozeninám, svátku, výročí, vánocům, dni matek….

Spam

Nevyžádaná zpráva. Příjemce o vás nic neví, nikde se nezaregistroval a nechápe, proč jej oslovujete. Má formu obchodního sdělení a je rozesílán na jednu i tisíce adres.

Spamy byly a budou stále. Přispívá k tomu neznalost zákona. Obchodníci s databázemi a snadným úspěchem. Netrpělivost k systematickému budování vztahů. Zoufalost, že obchody nejdou tak, jak by měly.

Reakce příjemců bývá většinou negativní a neutrální (vyhodí jej do koše, pokud tam nespadne sám). Takto budované jméno většinou nevzbuzuje nadšení, ale spíše opak. A která společnost by chtěla mít nálepku „otravná“?

A se mnou přijde i zákon, Dougu Badmane… Možná

Zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, upravuje ochranu soukromí uživatele. Ale i přesto to u nás v praxi funguje jako na divokém západě. Pro některé z nás, naštěstí.

Co se trestá. Někdy i  tučnou pokutou

  • Zasílání obchodních sdělení (e-mailové zprávy či SMS k podpoře jakýchkoliv služeb či produktů, které poskytujete) příjemci bez předchozího souhlasu (souhlas – registrace či nákup služeb, registrace na prodejně, na veřejných akcích… včetně souhlasu se zpracováním osobních údajů)
  • Na stránkách úřadu pro ochranu osobních údajů může každý poškozený vyplnit Formulář pro podání stížnosti na nevyžádaná obchodní sdělení
  • Pokuta může dosáhnout u fyzické osoby až 100 000,- Kč. U právnické až 10 000 000,- Kč

Dodatek z 25. května 2018 – v platnosti vstupuje GDPR – čtěte zde.

4 podmínky zákonného e-mailingu

Označení „Obchodní sdělení“

Stačí, když uvedete v patičce e-mailu slovním spojením  „Toto je obchodní sdělení“

Totožnost odesílatele

Příjemci musí být zcela jasné, od koho zprávu obdržel. Nejčastěji v patičce, uveďte celé jméno firmy či fyzické osoby, včetně kontaktních údajů a jasné pojmenované e-mailové adresy (nikoliv mazlicek@seznam.cz , ale jana.novakova@mazlicek.cz)

Souhlas adresáta

Adresát výslovně udělí souhlas/zájem k zasílání sdělení (režim opt-in – nejčastěji formou online webových formulářů. Oproti režimu opt-out – výslovného i nevýslovného nesouhlasu adresáta s komerčním oslovováním)

Možnost odhlášení z odběru zpráv

Příjemce má možnost se jednoduše a zdarma z odběru zpráv odhlásit. K tomu vám pomůže kterýkoliv e-mailingový systém, který do patičky e-mailu automaticky vkládá odkaz pro odhlášení.

Jana Eckhardtová

10. 10. 2015

Logo Malá marketingová

Šablona marketingového plánu

Kompletní návod na tvorbu marketingové strategie pro váš byznys. Na celý rok, měsíc po měsíci. 7kroková šablona včetně pracovního manuálu a online návodů! Zvládněte na jedničku analýzu i praxi. Ne bez práce, zato za bezkonkurenční cenu.

další články z kategorie

E-mailing - Malá marketingová Vytvořte. Rozešlete. Vyhodnoťte e-mailing - Pusťte se do tvorby samotného e-mailu. Zvolte jednoznačný záměr, definujte strukturu a vytvořte šablonu. Promyslete frekvenci e-mailingu a proces automatizuje,… přečíst článek
E-mailing obsah - Malá marktingová 7 fází e-mailingového procesu - Nastavte komunikační strategii e-mailingu. Vytvořte obsah a vybudujte databázi. Zvládněte všech 7 fází e-mailingového procesu a přibližte se k vysněnému… přečíst článek

Nejste si jisti? Svěřte se, kde vás tlačí bota.

Vybereme optimální řešení dlouhodobého marketingu a formu spolupráce, která vám přinese ovoce.

Nestačí? Chcete víc?

plán

marketingový

plán

Sestavení marketingového plánu – strategie na rok. Výpočet potenciálu trhu, přesné zacílení. Výběr efektivních komunikačních kanálů a plánování obsahu. Podrobný harmonogram aktivit a jejich správa. Návrh rozpočtu a monitoringu. Pěkně měsíc po měsíci.

 

manažer

marketingový

manažer

Externí marketingový manažer pro řízení a realizaci online marketingu i offline aktivit. S letitými zkušenostmi s tvorbou marketingových strategií a realizací marketingových kampaní. K pronájmu na 20, 40 i více hodin v měsíci.  Zaplatíte odpracovaný čas, získáte know-how celého týmu specialistů a projekt manažera.

strategie

marketing pro

B2B firmy

Tvorba marketingové strategie a realizace marketingových aktivit pro B2B sektor malých a středních firem. Orientovaný na jasné cíle a výsledky. Pro domácí trh i zahraničí. S externí marketingovým manažerem pro řízení a specialisty pro realizaci online i offline aktivit.

 

 

školení

Obchod(ování) na

LinkedIn

LinkedIn je bez debat každodenním nástrojem obchodníka. Od získávání zcela nových, ale pečlivě vybraných kontaktů, přes budování povědomí o produktu/službě, tvorbu vztahu až po získávání zakázek. S LinkedInem a jeho funkcemi každý měsíc získáme přes 150 vybraných spojení a více než desítku „teplých“ dotazů k tomu.