Hrr na něj! Podle počtu stáhnutí šablony z našeho webu a vašich množících se dotazů je jasné, že je nejvyšší čas na marketingový plán pro rok 2023.
Pokud je pro vás příprava marketingového plánu každoročním zábavným rituálem, věřím, že už máte skoro hotovo – stejně jako já.
Možná se ale na marketingový plán chystáte poprvé a zajímá vás, na co nezapomenout. Ať už se vaše verze vejde na pivní tácek, nebo ji chcete mít rozpracovanou do nejmenšího detailu ve vymazlené excelové tabulce, existuje pár bodů, které v marketingovém plánu nesmí chybět.
S chutí do toho a půl je hotovo
Že to nepůjde bez stanovení cíle, vás asi nepřekvapí. Takže:
- Jakých výsledků chcete v příštím roce dosáhnout?
- Koho chcete oslovit?
- S kým se setkat?
- jak mají v ideálním případě vypadat konverze?
- A důležitá otázka – jsou vaše cíle reálné?
Otázky jsou položeny, jdeme hledat odpovědi. Cesta k nim vede přes vyhodnocování potenciálu a nastavování komunikačního mixu. Zhodnotíte, jaké jsou vyhlídky na dosažení stanovených cílů, a marketingový mix nastavíte tak, aby vás k nim dovedl.
Najděte místa, kde můžete narazit na nové zákazníky, prozkoumejte dosah, stanovte CTR, CPC, prozkoumejte konverzní poměr, hodnotu průměrné objednávky, výši očekávaných tržeb … a hledejte, co vylepšit. Je to trychtýř, který zahrnuje možný dosah zákazníků a zužuje se směrem k požadované akci na základě vašich zkušeností nebo (lépe) tvrdých dat.
Buďte akční s akčním plánem (ale nepřežeňte to)
Věc druhá – publikační či obsahový plán. Ujasněte si, jaké formáty použijete, jakým tématům se budete věnovat a jaké komunikační kanály jsou pro vás nejvhodnější. Nastavte si styl, jazyk i frekvenci sdělení a myslete i na optimalizaci pro vyhledávače. Obsah tvoříte pro lidi, ale když si ho nevšimnou vyhledávače, noví zákazníci vás najdou jen těžko.
Pomocí akčního plánu si rozvrhněte aktivity na následujících šest měsíců (plus minus). Stanovte si konkrétní aktivitu, její popis, cílovou skupinu, odpovědnou osobu a termíny.
Malý tip z vlastní praxe: místo konkrétních dat používáme týdny v měsíci. Udržíme si přehled, ale zůstáváme flexibilní.
Součástí akčního plánu je rozpočet. V něm uveďte externí i interní počet hodin a obě varianty rozpočtu, reklamní a ostatní náklady. Víte pak přesně, kam vaše peníze odcházejí.
Marketingový plán zvládnete levou zadní
Stanovte si monitorovací nástroje, metriku a cíle, do kterých se budete snažit trefit. Nedaří se to? Nevadí. Už víte, že je něco v nepořádku, a můžete optimalizovat, přesouvat, posilovat… prostě na tom zamakat.
Rozhodně nezapomeňte ani na reporting. V tabulce nebo přehledu každý měsíc porovnávejte data z předpovědi (potenciálu) s těmi reálnými. Ať přesně víte, kde se v danou chvíli nacházíte.
Vidíte? Žádná raketová věda. Marketingový plán zvládnete bez problému sestavit sami. A kdyby ne, použijte šablonu, kterou jsme pro vás sestavili, nebo se o vaši marketingovou strategii postaráme osobně.
Potřebujete s marketingovým plánem pomoct?