Napadá mě k tomu trapná, ale výstižná rýmovačka:

Není nutné býti Ing.

Dáme spolu krátký drink.

Za dvě hodky budeš King.

Na co? Přece na marketing!!!

Jenže…

Do druhého dne se zázrak nekoná. Nekoná se ani do 14 dnů a na vás pomalu padá ta otravná realita všedních dní. A vy „investujete“ další tisícovky slibotechnám, abyste se nechali ukonejšit tím, že:

TO vyzkoušelo už 5 321 podnikatelů před vámi a vyneslo je to za 10 dní k úspěchu.

Instantní zázrak na počkání?

Kdysi často ale občas i dnes mi vrtají hlavou podobné rychlozlepšováky z mého vlastního oboru plus z oblasti zdraví, vztahů, osobního rozvoje apod. Znáte ten otravný hlas, který zlomyslně našeptává: „A co když na tom něco je, co když ví pán či firma XY víc než já… něco, co já nevím.“ No jasně, že znáte.

Když děláte v marketingu a víte, že:

  • Marketingovou strategii vytvoříte za měsíc a jste nadření jako kůň ze vstřebání tolika informací, emocí, podnětů, čísel.
  • Firmu roztlačíte k lepším výsledkům až za pár měsíců a stojí vás to stovky hodin práce a nejspíš taky většinu obětovaných víkendů.
  • A samozřejmě že utrácíte ty zpropadené reklamní rozpočty na FB, LN, PPC.

A pak na vás útočí svody jako:

  • Marketingovou strategii za jednu konzultaci (asi kouzelná hůlka Harryho Pottera)
  • Ovládnutí čehokoliv do týdne (při slibech se ovládat přestávám já!)
  • Zdvoj, troj… nááásobení zisku do 14 dnů (no z 0 na 100 by to snad šlo)
  • Nulové reklamní rozpočty (asi mají s Facebookem či Googlem tajnou dohodu? Šťastlivci.)
  • Nový design ziskového webu do 10 minut a web do 14 dnů (proč já nána za něj dala sto tisíc?!)
  • 100% zvýšení obratu díky e-mailingu (jojo a prý že GDPR pomůže)
  • A další a další fóry.

No, řekněte. Koho by to nenamíchlo?!

Červík ve vás hlodá a nedá vám pokoj, i když se normálně považujete za vcelku inteligentní a jakžtakž rozvážnou bytost.

A tak to zkusíte. Proč byste měli za marketingovou strategii utratit desetitisíce, když:

  • Více než 5 321 podnikatelů uvěřilo, investovalo pár tisícovek a vydělalo (když jich bylo tolik, tak proč ne vy?!)
  • Se všechno vejde do 3hodinové konzultace (na nic víc stejně nemáte čas)
  • Bude vás to stát nanejvýš nějakou tisícovku (víc jim nedám, cha!)
  • Máte garanci vrácení peněz, když nebudete spokojeni (tůdle nůdle)
  • A hlavně – bude to hned a téměř zadarmo!!! A bez toho potu…

A vy tohle všechno prostě chcete a nejlépe teď a tady!

Namažte si pod koleny, rozcvička začíná!

Trochu se rozcvičíme, rozhýbeme – raz dva, raz dva. Za dvě hodiny už víte: kdo jste, co děláte, kam směřujete, co jste kdy komunikovali a s jakými úspěchy, komu prodáváte a co by u vás mohlo fungovat.

A… padla.

Jste… jak to říct jedním slovem… uchlácholení.

Stejně jako po pár deci s kamarádkou v kavárně (nebo dvou třech kouscích s chlapama v hospodě), kterým jste vylíčili své problémy s váhou, vztahem, zdravím, dětmi, milenkou… Rádi vás vyslechnou, chápavě pokývají hlavou a řeknou: To bude dobrý, neboj.“ Ten večer, podpořeni nějakým tím promile v krvi, se vám báječně uleví…

Investovali jste za dvě hodiny pár tisícovek. Dostali jste jednu nebo více konkrétních či neurčitých doporučení. Cítíte se určitě líp. Zatím. Ale pokud se nechcete na rok zahrabat do studia marketingu, nemáte nic.

V této chvíli je načase zbystřit, zamyslet se a možná i začít počítat:

  1. Přiznejte si, že za dvě hodiny prostě s marketingem neuděláte ani ň. To je fakt.
  2. Prozkoumejte blíže, jak ostatní podnikatelé ke svému úspěšně fungujícímu marketingu přišli, co pro něj museli udělat (jestli vám desítky a stovky hodin nevyhovují, tak se raději rozhodněte pro jiný postup už v tomto bodě).
  3. Dožadujte se více informací: co přesně dostanu, bude mi to k něčemu, zvládnu to sám nebo si musím někoho najmout, jak dlouho mi to bude trvat, kolik to CELÉ bude stát (i s letištními poplatky), kdy mám reálně očekávat výsledky – prostě chtějte tvrdá data: čísla a termíny.
  4. Stanovte si cíle, zejména v souladu s dalším bodem – svými možnostmi.
  5. Přiznejte si svoje reálné možnosti (časové i finanční). Opravdu reálné. 8 hodin možná strávíte v práci, ale nikdy ne celých 8 hodin produktivní prací. Přidejte si k tomu udržitelnost tohoto tempa a poté přijdete k reálnému číslu dlouhodobě udržitelného, aniž byste po 2–3 měsících padali na „hubu“.
  6. A teprve nyní můžete přinejmenším více objektivně posoudit „rychlokvašné“ nabídky.

Možná se jimi prostě necháte strhnout a možná vám to vyjde. Nebo pochopíte, že se bude jednat o dřinu a běh na dlouhou trať, a vy na to prostě nyní nemáte (sílu, čas, chuť, prostředky…) A někdo z vás si řekne: Jasně, chápu, čeká mě dřina, ale tam v dáli budu lízat smetanu. Jdu do toho a vím, co se ode mě žádá.“

A teď vás vyzývám k vzájemnému duelu

Ano, vás. Vás, kteří přebíháte od jednoho zázračného řešení k druhému, a pak vás, kteří na výsledku makáte.

Vsázím

  • pytel dukátů a prase k tomu, že se náklady na marketing po dobu jednoho roku vyšplhají do stejné výše u obou stran duelu.
  • hrnec medu, že tvrdá dřina přinese markantní nárůst obratu, zatímco „rychlíci“ budou přešlapovat na místě.

Neumíš? Tak čumíš

„Proč bych to počítal, vyšlo to jiným, vyjde to i mně, amen. Trváte si na svém – bez práce, jednoduše, levně a sami? Oukej. Tak se připravte na následující scénář.

Z klobouku kouzelníka Pokustona vytahujeme:

  • Další 1-2 konzultace po cca 5–10 000 Kč. Úvodní strategie se přece musí rozpracovat do silných a slabých stránek, definice produktu, konkurence přímé, nepřímé, upřímné, neupřímné, trendů trhů a jiných málokdy využitelných informací. Ale to vy nevíte.
  • A následné 2–3 konzultace po 5–10 000 Kč. Komunikace si žádá svého cílového zákazníka, jeho potřeby a přání, potenciál, komunikační mix i obsahovou linku. Ale to vám nikdo neřekl.
  • A abyste to měli celé po kupě, tak přihodíme ještě 1 konzultaci. Zajímá vás přece, kolik to bude celé stát, kdo to udělá a kolik času vám to zabere. No neříkejte mi, že pro to budu muset ještě něco udělat a nedej bože zaplatit?! Kdo to proboha udělá?“

A show pokračuje, protože show must go on…

Kdo to udělá? Samo se to přece udělá! Nebo neudělá? Už asi tušíte, že vaše milionové sny vyžadují vaši plnou pozornost. Děsí vás představa mnoha hodin práce, učení, pokusů i omylů, pokud přiložíte k dílu ruce vy sami. Nebo vás snad budí ze sna spolupráce s agenturou?

No jo no, prostě když neumíš, tak poté… koukáš.

A jsme u cílové pásky, přátelé

Vy „dříči“ – promiňte mi to označení – ale na začátku se fakt nadřete, investujete do strategie a rozjezdu pár desítek tisíc hned na začátku. Další fázi obětujete hodně hodin vlastních, ale i externích. Ale s tím jste počítali. Po půl roce až roce začínáte mít radost. Zaslouženou radost z toho, že se dřina vyplatila.

Vy „chci to hned a levně“ nacpete spoustu peněz do stále se opakujících motivačních marketingových výzev a s otevřenou pusou budete koukat, jakou rychlostí kolem vás proběhnou „dříči“ a nechají vás v oblaku prachu daleko za sebou.

Jana Eckhardtová

21. 6. 2019

Logo Malá marketingová

Šablona marketingového plánu

Kompletní návod na tvorbu marketingové strategie pro váš byznys. Na celý rok, měsíc po měsíci. 7kroková šablona včetně pracovního manuálu a online návodů! Zvládněte na jedničku analýzu i praxi. Ne bez práce, zato za bezkonkurenční cenu.

další články z kategorie ,

Píšeš dobře, píšeš rád/a? Přidej se k nám! - Potřebujeme copywritera. Někoho, kdo se nebojí pustit se po hlavě do psaní textů o všem (ne)možném.  přečíst článek
Věčný souboj marketérů a obchodníků. Vztah marketéra a obchodníka: Jak na spolupráci a jak to určitě nedělat - Marketéři a obchodníci spolu často bojují, ačkoliv jsou na jedné lodi. Nesvědčí to nikomu. Jak tyto vztahy narovnat a prospět… přečíst článek
Chcete dokonale zaujmout a podpořit prodej? Zkuste video marketing - V online světě tvrdě bojujeme o pozornost. Ještě jste nezačali využívat video obsah ve své marketingové strategii? Je na čase… přečíst článek
Interim marketingový manažer – léčí bolavá místa firem - Je pro vaši firmu vhodný interim, externí / interní marketér nebo konzultant? Porovnejte s námi pro a proti jednotlivých pozic. přečíst článek

Nejste si jisti? Svěřte se, kde vás tlačí bota.

Vybereme optimální řešení dlouhodobého marketingu a formu spolupráce, která vám přinese ovoce.

Nestačí? Chcete víc?

plán

marketingový

plán

Sestavení marketingového plánu – strategie na rok. Výpočet potenciálu trhu, přesné zacílení. Výběr efektivních komunikačních kanálů a plánování obsahu. Podrobný harmonogram aktivit a jejich správa. Návrh rozpočtu a monitoringu. Pěkně měsíc po měsíci.

 

manažer

marketingový

manažer

Externí marketingový manažer pro řízení a realizaci online marketingu i offline aktivit. S letitými zkušenostmi s tvorbou marketingových strategií a realizací marketingových kampaní. K pronájmu na 20, 40 i více hodin v měsíci.  Zaplatíte odpracovaný čas, získáte know-how celého týmu specialistů a projekt manažera.

strategie

marketing pro

B2B firmy

Tvorba marketingové strategie a realizace marketingových aktivit pro B2B sektor malých a středních firem. Orientovaný na jasné cíle a výsledky. Pro domácí trh i zahraničí. S externí marketingovým manažerem pro řízení a specialisty pro realizaci online i offline aktivit.

 

 

školení

Obchod(ování) na

LinkedIn

LinkedIn je bez debat každodenním nástrojem obchodníka. Od získávání zcela nových, ale pečlivě vybraných kontaktů, přes budování povědomí o produktu/službě, tvorbu vztahu až po získávání zakázek. S LinkedInem a jeho funkcemi každý měsíc získáme přes 150 vybraných spojení a více než desítku „teplých“ dotazů k tomu.