Marketing (a už vůbec ne B2B marketing) není raketová věda. Základní principy se pořád opakují, zásadní roli hraje i nadšení pro věc a (především) vytrvalost. Pojďme se společně podívat, o čem B2B marketing je, jak má fungovat, čeho se bojíte i to, proč jsou vaše obavy zbytečné, pokud se do toho pustíte z toho správného konce.

Hlavní principy jsou pořád stejné – nic lepšího zatím nikdo nevymyslel

Můžeme se snažit najít něco nového – rychlejšího, méně náročného, levnějšího a úspěšnějšího. Pravda je ale taková, že do dnešního dne nikdo nevymyslel žádnou zkratku, která by dokázala nahradit léty prověřený postup (a pokud vymyslel, nechává si to pro sebe).

Zatím tedy stále platí, že B2B marketing je S-T-Á-L-E S-E O-P-A-K-U-J-Í-C-Í S-E dřina.

  • získávání nových kontaktů
  • vytváření důvěry a vztahu pro potenciální spolupráci
  • získávání zakázek (i když tato fáze je už spíše v kompetenci obchodníka)

Nic víc, nic míň. Jde o jednoduché postupy, které nejsou snadné, ale přinášejí výsledky. Proč tedy tolik firem váhá, než si marketing pustí aspoň do zasedačky?

Čeho se v B2B marketingu bojíte a co my na to

Nové přístupy mohou působit děsivě. Zejména pokud jde o vaši firmu – chcete, aby se jí dařilo, ale nepotřebujete vyhazovat peníze za novátorské postupy s nejistým výsledkem. Za léta jednání, co jste s námi v kontaktu, jste se nám svěřovali zejména s těmito předsudky a bubáky:

1. Potřebujeme vůbec marketing v B2B? Vždyť jde jen o obchod!

Ano, jde o obchod, ale k zákazníkovi vás musí něco přivést. Navíc ve fázi, kdy s námi mluvíte, většinou potřebujete obchod „nakopnout“. A to šikovný marketing umí.

2. Co v B2B marketingu vlastně funguje / co se používá?

Někdy máte špatnou zkušenost. Často proto, že jste doposud využívali nástroje vhodné spíše pro B2C.

3. Jak dělat marketing „dobře“/udržitelně/návratně? Vždyť to stejně nelze změřit…

Marketing má spoustu proměnných, ale dobrý marketér (nebo agentura) pracuje s čísly, vyhodnocuje, vylepšuje a navrhuje nové cesty.

4. Kdo to bude proboha dělat? Můžeme pustit Aničku z recepce na pár hodin, nebo máme vzít někoho z venku? 

I tento problém má několik řešení. Psali jsme o nich například tady.

5. Kolik to bude stát?

Zde občas míváte až příliš bujnou fantazii – služby marketingové agentury vyjdou většinou na podobné peníze jako interní zaměstnanec na poloviční až celý úvazek. Rozdíl je v tom, že s agenturou získáte několik odborníků v jednom.

6. Jak dlouho čekat, než přijdou výsledky?

V B2B to není o okamžité objednávce. A vy to víte. Naše zkušenosti říkají, že se první výsledky projeví za půl roku až rok, záleží ale na spoustě proměnných, od vašeho produktu po cílovou skupinu zákazníků nebo množství konkurence.

7. Co to bude stát mě/vás osobně? Vždyť už teď nemám čas.

Pokud chcete dělat B2B marketing dobře, budete se muset zapojit. Čím déle ale budete spolupracovat s agenturou/marketérem, tím víc toho o vás a vaší firmě bude vědět a tím samostatnější bude.

8. Jak budeme měřit výsledky investovaných prostředků a kde? To víte u nás to není nalej a získej. Zakázka se „udělá” za mnoho týdnů či měsíců… a kdo si to má pamatovat?

Jak už jsme psali, pracujeme s čísly a všechny aktivity pečlivě sledujeme. Úspěch klienta je i náš úspěch, takže děláme první poslední pro to, aby se mu dařilo.

Marketing, ať už B2B nebo jiný, není o objevování nových kontinentů. Jde o pečlivé naslouchání trhu, pochopení potřeb zákazníků a budování vztahů. Vaše obavy jsou pochopitelné, ale pokud se rozhodnete marketingu dát šanci, můžete očekávat pozitivní změny.

A jedna rada na závěr: Nemusíte všechno zvládnout sami – nebojte se požádat o pomoc. Ať už se rozhodnete pro interní tým nebo spolupráci s agenturou, důležité je najít partnera, který rozumí vašemu oboru a sdílí vaše hodnoty.

Nepodařilo se nám rozptýlit vaše obavy?

Proberme je na konzultaci třeba hned teď.

Jana Eckhardtová

1. 12. 2023

Logo Malá marketingová

Šablona marketingového plánu

Kompletní návod na tvorbu marketingové strategie pro váš byznys. Na celý rok, měsíc po měsíci. 7kroková šablona včetně pracovního manuálu a online návodů! Zvládněte na jedničku analýzu i praxi. Ne bez práce, zato za bezkonkurenční cenu.

další články z kategorie ,

Chcete dokonale zaujmout a podpořit prodej? Zkuste video marketing - V online světě tvrdě bojujeme o pozornost. Ještě jste nezačali využívat video obsah ve své marketingové strategii? Je na čase… přečíst článek
Píšeš dobře, píšeš rád/a? Přidej se k nám! - Potřebujeme copywritera. Někoho, kdo se nebojí pustit se po hlavě do psaní textů o všem (ne)možném.  přečíst článek
Interim marketingový manažer – léčí bolavá místa firem - Je pro vaši firmu vhodný interim, externí / interní marketér nebo konzultant? Porovnejte s námi pro a proti jednotlivých pozic. přečíst článek
marketingový plán firmy Marketingový plán firmy krok #1 – tvorba potenciálu - Ztraceni v marketingovém bludišti? Najděte s námi cestu ven! Krok #1 pro tvorbu marketingového plánu firmy – naučit se vypočítat… přečíst článek

Nejste si jisti? Svěřte se, kde vás tlačí bota.

Vybereme optimální řešení dlouhodobého marketingu a formu spolupráce, která vám přinese ovoce.

Nestačí? Chcete víc?

plán

marketingový

plán

Sestavení marketingového plánu – strategie na rok. Výpočet potenciálu trhu, přesné zacílení. Výběr efektivních komunikačních kanálů a plánování obsahu. Podrobný harmonogram aktivit a jejich správa. Návrh rozpočtu a monitoringu. Pěkně měsíc po měsíci.

 

manažer

marketingový

manažer

Externí marketingový manažer pro řízení a realizaci online marketingu i offline aktivit. S letitými zkušenostmi s tvorbou marketingových strategií a realizací marketingových kampaní. K pronájmu na 20, 40 i více hodin v měsíci.  Zaplatíte odpracovaný čas, získáte know-how celého týmu specialistů a projekt manažera.

strategie

marketing pro

B2B firmy

Tvorba marketingové strategie a realizace marketingových aktivit pro B2B sektor malých a středních firem. Orientovaný na jasné cíle a výsledky. Pro domácí trh i zahraničí. S externí marketingovým manažerem pro řízení a specialisty pro realizaci online i offline aktivit.

 

 

školení

Obchod(ování) na

LinkedIn

LinkedIn je bez debat každodenním nástrojem obchodníka. Od získávání zcela nových, ale pečlivě vybraných kontaktů, přes budování povědomí o produktu/službě, tvorbu vztahu až po získávání zakázek. S LinkedInem a jeho funkcemi každý měsíc získáme přes 150 vybraných spojení a více než desítku „teplých“ dotazů k tomu.