LinkedIn. Co je dovoleno a co už se trestá

Víte, že na LinkedInu si nemůžete jen tak pouštět pusu na špacír? Mohli byste přijít o svůj účet.

Podívejte se, jak funguje LinkedIn, co je v komunikaci dovoleno, co je na hraně a za co už si koledujete o zablokování účtu.

Napojování nových osob

Dovoleno

  • Oslovení a kontaktování známých osob. Vy znáte je a oni znají vás.
  • Osoby neznámé oslovovat pouze přes Představení od známého. (Dle mých zkušeností funguje velmi omezeně, protože na to nikdo nemá čas.)

Obr.  Nechte se představit

  • Neznámé osoby oslovovat skrze Prémiové (placené) účty. Maximálně však 15 osob za měsíc. (Minimální cena placeného účtu začíná na 45 USD. Což nepovažuju za adekvátní 15 osobám za měsíc.)

Obr.  Řešení pro obchod

Na hraně

  • Osoby neznámé oslovovat skrze zaškrtnutí pole Známý, Kolega, Spolužák či Řešili jsme spolu obchod (Doporučuji počet takto oslovených extrémně nepřehánět. Pokud velké množství osob odmítne vaše pozvání s poznámkou Neznám tuto osobu, může vás čekat blokace účtu.)

Obr. Pozvání

Zakázáno

  • Oslovení osob, které neznáte a oni neznají vás. A pokud žádost nemůžete doložit jejich e-mailovou adresou. I přesto, že byste si pořídili Prémiovou verzi účtu (Pokud to přeženete, např. při zakoupení Prémiového účtu, tak si za čas vykoledujete zablokování účtu.)

Export a import kontaktů

Dovoleno

  • Importování databáze obchodních kontaktů. V různých formátem, popř. to .csv jistí
  • Exportovat vaše spojení do .xls tabulky (jméno a e-mail, telefon se nepřenese)

Zakázáno

  • Zasílání e-mailů exportovaným kontaktům, pokud je neznáte a oni vás. Porušujete tím zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, upravující ochranu soukromí uživatele. (Takže, jak nyní s kontakty naložíte?)

Obr. Export spojení

Komunikace

Dovoleno

  • Zasílání osobních zpráv jednotlivcům ve spojení. Výhradně však těm, které znáte. Obsahující sdělení, které nemá povahu reklamy či jiného obchodního sdělení (Dobrá rada, komplikovaná realizace. LinkedIn před nějakým časem zrušil funkci Zamezit příjemců, aby se navzájem viděli. Tzn., že každá zpráva, která je určena více lidem se nyní chová jako hromadná korespondence. Pokud tedy nemáte ke všem svým spojením vřelý a srdečný známý vztah – nebavíte se o tom, jak se měli o víkendu nebo co zrovna dělají – stane se vám, že někteří lidé se ohradí. Ostatní se vyburcování odvahou jednotlivce  přidají. A někteří, vyburcováni davem, vás poté označí za hackera a nahlásí LinkedInu. Já osobně beru LinkedIn i jako dobrou příležitost se spojit s novými obchodními kontakty. Logicky prozatím neznámými. Poté vzniká potřeba s nimi komunikovat. Nicméně od teď pouze přes individuální osobní zprávy, nikoli hromadné, protože to mnohdy nedopadá dobře. Ale ani tak se nevyhnete označení za spamera, pokud nezvolíte osobitý individuální styl zprávy. Při sestavování osobní zprávy mějte na paměti,  že v Čechách nejsou lidé zvyklí navazovat obchodní kontakty přes LinkedIn. Přestože se s vámi dobrovolně spojí, poté vás zcela pohoršeně označí za spamera, pokud se s ním pokusíte navázat konverzaci.)
  • Vkládání postů na profil společností (Pokud nemáte přes stovky folowerů, velice pravděpodobně vám tato aktivita bude naprosto k ničemu. Možná dostanete bod za zpětný odkaz.)
  • Vkládání postů na váš osobní profil (Nečekejte krom zpětného odkazu nějak závratnou reakci.)
  • Vkládání postů do diskusí (Osobně mám zkušenosti s podnikatelskými a HR skupinami. Personalisté, vytrénováni používat LinkedInu reaguji promptně. Podnikatelé málokdy. Záleží samozřejmě na typu informace, textu i grafice. Vybírejte dobře, ať se vám vaše snaha vrátí zpět.)
  • Napojení osobního či firemního blog na aplikaci PULSE. (Píšete-li blog můžete jej napojit na tuto aplikaci a zveřejňovat obsah i na LinkedInu. Dle mého názoru česká populace tento nástrojů vůbec nezná, takže si nejsem jistá úspěšností dopadu. Bystrý čtenář jistě postřehne, že 99% článků je zahraničního původu. Získávejte tedy světovou inspiraci a pokud si troufáte připojte i tu svoji. Připojuji návod, jak se k aplikaci připojit).

Obr.  Pulse

  • Zasílání osobních zpráv členům stejné skupiny, již jste členem. (Zde platí pravidla osobních zpráv. Zasílání osobních, individuálních zpráv osobám, které znáte. Také se ptáte, jak to máte udělat, když s členy skupiny nejste ve spojení a neznáte se, ale i přesto s ním chcete začít konverzaci? Těžko. Ale nepropadejte panice. Pokud vaše zpráva nebude obsahovat obchodní sdělení, pravděpodobně vás nikdo nenahlásí.)

Obr. Osobní zprávy členům skupiny

Na hraně

  • Posílání osobních zpráv, spojením, které osobně neznáte, popř. členům skupiny. (Toto na hlavu postavené pravidlo zcela chápu. LinkedIn si nepřeje být spojován se spamováním schránek. Na druhou stranu nechápu uživatele, kteří si na spamování stěžují. Dobrovolně se spojili s odesílatelem. A musí logicky očekávat nějakou reakci. Když jsou osloveni, rozzlobí se. Vám odesílatelům doporučuji znát míru obsahu i frekvence. Vám, kdož nechcete být rušeni, odmítejte žádosti o připojení s lidmi, kteří vás osloví. Pokud se již stalo, nebuďte ke zprávám zbytečně hrubí. Sami jste dali záminku ke konverzaci.)

Zakázáno

  • Posílání osobní zprávy komukoliv, koho neznáte.
  • Zasílání propagačních či jiných obchodních sdělení.
  • Zveřejňování neetického a nepřijatelného obsahu. (posuďte sami)
  • Zasílání hromadných zpráv (i když LinkedInu tuto funkci nabízí. Paradox.)

Ucelený seznam práv a povinností uživatele LinkedInu můžete prostudovat zde.

Obsah

Doporučeno

  • V diskusích se nebraňte marketingově vyšperkovanému textu. (Poutavé titulky, perex a výzvu k akci. Nic tím nezkazíte, ba naopak.)
  • Sdílení informací z vašeho oboru, které čtenáři ocení a který se pojí k jejich předmětu podnikání (články, videa, e-booky, přepadovky, infografika, pozvánky na dobré akce….)
  • Osobní zprávy berte opravdu osobně. Je to obecně lépe přijímáno i odmítnutí bývá daleko slušnější formou.

Zavání průšvihem

  • Publikování reklamních sdělení, popř. propagování produktů. Často a otravně. Zcela mimo téma skupiny nebo zájmy daných osob.
  • Zasílání hromadných osobních zpráv, zejména od doby, kdy LinkedIn zrušil funkci „Zamezit osobám, aby se navzájem viděli“.

Napadá vás hříšná myšlenka: Na co tedy LinkedIn nyní používat?

Záleží na vás, jaké máte úmysly:

  • Zda hledáte nové kolegy do týmu?
  • Nebo chcete zůstat pouze ve spojení s lidmi, se kterými spolupracujete?
  • Nebo se vidíte v obležení nových obchodních kontaktů?

Ať tak či onak. LinkedIn je pouze jeden z nástrojů marketingové komunikace. Úspěch dělá optimální kombinace komunikačních kanálů. Vyzkoušejte jich více. 20 % dejte zelenou a 80% berte jako nutnou zálohu, která vás občas příjemně překvapí.

Už víte, jak funguje LinkedIn? Čeho se vyvarovat a co využít?

Jana Eckhardtová

19. 12. 2015

Logo Malá marketingová

Šablona marketingového plánu

Kompletní návod na tvorbu marketingové strategie pro váš byznys. Na celý rok, měsíc po měsíci. 7kroková šablona včetně pracovního manuálu a online návodů! Zvládněte na jedničku analýzu i praxi. Ne bez práce, zato za bezkonkurenční cenu.

další články z kategorie

dobrý obchodník je nad zlato Miluju PRAVÉ obchodníky. Jsou pro firmu nad zlato! - Naučte své obchodníky generovat nové zákazníky/leady pohodlněji. Objevte „nové“ akviziční kanály a potenciál, který skrývají. přečíst článek
arin Novotná a Silvia Poláková: rozhovor LinkedIn a Sales Navigator Sales Navigator? Za málo peněz hodně muziky. V B2B nahradí cold calling, říká Silvia Poláková - Proč při správě klientských B2B účtů na LinkedInu používáme Sales Navigator, proč by nám byl k ničemu bez kvalitního a… přečíst článek
Webinářem můžete urychlit svou cestu ke koncovému zákazníkovi. I v B2B. Webinářem k rychlejším obchodům? Jde to! - I nejzatvrzelejší zaklínači online prostoru přicházejí na chuť online prezentacím. B2B a služby nevyjímaje. Má pro vás smysl webinář? přečíst článek
Ego B2B marketingu je malé, ale roste! - Sledovat trendy je jedna věc, účastnit se jich přímo je věc druhá. V B2B marketingu se pořád nabízí spousta možností,… přečíst článek

Nejste si jisti? Svěřte se, kde vás tlačí bota.

Vybereme optimální řešení dlouhodobého marketingu a formu spolupráce, která vám přinese ovoce.

Nestačí? Chcete víc?

plán

marketingový

plán

Sestavení marketingového plánu – vaše strategie na 12 měsíců. Přesné zacílení, široký dosah, zásah do srdcí vašich zákazníků. Výběr správných komunikačních kanálů a obsahu. Správa a podrobný harmonogram aktivit. Návrh rozpočtu a monitoringu.

manažer

marketingový

manažer

Externí marketér pro realizaci vašich marketingových aktivit na tolik hodin v měsíci, kolik potřebujete. Zkušený tvůrce obsahu se znalostí komplexních marketingových nástrojů, monitoringu, analytiky. S praxí z malých a středních firem.

strategie

marketingové

minutky

5hodinová marketingová konzultace. Analýza vaší aktuální marketingové komunikace. Následný návrh a vedení při sestavení marketingové strategie a výběru vhodných nástrojů, forem obsahu. Plus instruktáž, praktické ovládnutí nástrojů.

školení

marketingová

školení

Tvorba marketingového plánu/strategie. Ovládnutí komunikačních kanálů a aplikací. Pro malé a středně velké firmy, pro podnikatele i majitele. Pro začínající marketéry a další odpovědné pracovníky v oblasti komunikace se zákazníky.