Marketér a obchoďák. Dva důležité klíče k úspěchu firmy. Jenže si často nemůžou přijít na jméno. Proč to tak je a hlavně jak to má v ideálním případě fungovat?

O tom, jak (ne)funguje spolupráce mezi marketingovým a obchodním oddělením v rámci firem, jsme toho slyšeli spoustu. Často jsme tu atmosféru pocítili na vlastní kůži. A tak jsme na toto téma uspořádali webinář. Reakce na sebe nenechaly dlouho čekat.

Jak to nemá vypadat (a proč to tak často vypadá)

Po semináři na téma vztahu mezi marketéry a obchodníky nám přišla reakce od jednoho posluchače. Posuďte sami: „Obchodník hlavně uzavírá smlouvy a nosí peníze, které marketing utrácí, a to kolikrát dost zbytečně. I přes informace, které marketing má, jsou kvality leadů katastrofa. A proč by se měl marketing spoléhat na obchod, snad si informace umí sehnat i mimo CRM?“

Věřte nám, tento názor vlastně chápeme. Vychází z pánových vlastních zkušeností: fungování marketing/obchod bývá v mnohých B2B firmách přesně takové, jak je řečeno.

Obvykle jsou za tím tyto důvody:

  • neznalost vedení firmy (potažmo obchodu) definovat, co by měl sakra ten B2B marketing do firmy přinášet a jaká je jeho role
  • nezkušenost samotného marketéra, který opravdu neví, co B2B marketing obnáší (ale rozhodně to nepřizná)
  • neochota obchodníků se „starým myšlením” spolupracovat s marketingem (hlavně z důvodu neznalosti). A naopak.

Následky špatného nastavení bolí obě strany

Pokud spolupráce markeťáka a obchodníka vypadá tak, jak píšeme výše, stane se následující:

  1. obchodník si hraje na svém písečku, informace si nechává pro sebe, stejně jako „slávu” za dotažený obchod. Pěkně se na tom nadře a ani ho nenapadne, aby se s někým dělil, nedejbože spolupracoval. A tak firma získává katastrofální leady a naprosto neadresně cílený marketing
  2. marketér si vycucává cílení, obsahy a prodejní argumenty z prstu. Střílí od boku hlava nehlava za peníze firmy, které opravdu vydělává pouze obchodník, kterému neumí vysvětlit PROČ, CO a JAK, protože ani on sám to mnohdy neví (čest výjimkám!).

Oba jsou mezci tvrdohlaví a ústa jim zavře pravděpodobně až majitel firmy. A my se mu ani trochu nedivíme.

Obchod + marketing = úspěch

Co to zkusit jinak? Už i Einstein to kdysi dávno říkal: „Definice šílenství je dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky.“

Pokud jsou vám postupy z předchozího odstavce důvěrně známé, pokuste se to změnit. Bude to bolet, ale půjde to. Inspirovat se můžete u jiného účastníka našeho webináře Marketing vs. obchod: Spojenci, nebo rivalové? Přesně tenhle přístup vás totiž katapultuje k hvězdným výsledkům:

  • „Obchodník a marketér u nás spolupracují na denní bázi.”
  • „Nastavují marketingovou strategii a vyhodnocují výtěžnost jednotlivých komunikačních kanálů. Dávají si vědět, odkud vlastně leady a kontakty nejvíce chodí. A neustále vylepšují společný přístup.”
  • „Obchodník je zároveň studnicí nevyčerpatelných témat pro marketéra, který je skrze vybrané komunikační kanály vypouští ven.”
  • „Obchodník marketéra miluje, protože mu přináší nové kontakty a obchodník se tak příšerně nenadře.”

Metál jim dát! Přesně TAKTO opravdu funguje zdravý vztah obchodníka s marketérem. A přináší výsledků tím více, čím těsněji a dlouhodoběji obchod s marketingem spolupracují.

S takovou firmou bychom chtěli spolupracovat hned. Špatná zpráva je, že v takové firmě nás evidentně vůbec nepotřebují.

U vás ve firmě to zatím takto růžové není? Ozvěte se nám, pomůžeme vám to napravit.

Jana Eckhardtová

19. 4. 2024

Logo Malá marketingová

Šablona marketingového plánu

Kompletní návod na tvorbu marketingové strategie pro váš byznys. Na celý rok, měsíc po měsíci. 7kroková šablona včetně pracovního manuálu a online návodů! Zvládněte na jedničku analýzu i praxi. Ne bez práce, zato za bezkonkurenční cenu.

další články z kategorie ,

Píšeš dobře, píšeš rád/a? Přidej se k nám! - Potřebujeme copywritera. Někoho, kdo se nebojí pustit se po hlavě do psaní textů o všem (ne)možném.  přečíst článek
Chcete dokonale zaujmout a podpořit prodej? Zkuste video marketing - V online světě tvrdě bojujeme o pozornost. Ještě jste nezačali využívat video obsah ve své marketingové strategii? Je na čase… přečíst článek
Interim marketingový manažer – léčí bolavá místa firem - Je pro vaši firmu vhodný interim, externí / interní marketér nebo konzultant? Porovnejte s námi pro a proti jednotlivých pozic. přečíst článek
marketingový plán firmy Marketingový plán firmy krok #1 – tvorba potenciálu - Ztraceni v marketingovém bludišti? Najděte s námi cestu ven! Krok #1 pro tvorbu marketingového plánu firmy – naučit se vypočítat… přečíst článek

Nejste si jisti? Svěřte se, kde vás tlačí bota.

Vybereme optimální řešení dlouhodobého marketingu a formu spolupráce, která vám přinese ovoce.

Nestačí? Chcete víc?

plán

marketingový

plán

Sestavení marketingového plánu – strategie na rok. Výpočet potenciálu trhu, přesné zacílení. Výběr efektivních komunikačních kanálů a plánování obsahu. Podrobný harmonogram aktivit a jejich správa. Návrh rozpočtu a monitoringu. Pěkně měsíc po měsíci.

 

manažer

marketingový

manažer

Externí marketingový manažer pro řízení a realizaci online marketingu i offline aktivit. S letitými zkušenostmi s tvorbou marketingových strategií a realizací marketingových kampaní. K pronájmu na 20, 40 i více hodin v měsíci.  Zaplatíte odpracovaný čas, získáte know-how celého týmu specialistů a projekt manažera.

strategie

marketing pro

B2B firmy

Tvorba marketingové strategie a realizace marketingových aktivit pro B2B sektor malých a středních firem. Orientovaný na jasné cíle a výsledky. Pro domácí trh i zahraničí. S externí marketingovým manažerem pro řízení a specialisty pro realizaci online i offline aktivit.

 

 

školení

Obchod(ování) na

LinkedIn

LinkedIn je bez debat každodenním nástrojem obchodníka. Od získávání zcela nových, ale pečlivě vybraných kontaktů, přes budování povědomí o produktu/službě, tvorbu vztahu až po získávání zakázek. S LinkedInem a jeho funkcemi každý měsíc získáme přes 150 vybraných spojení a více než desítku „teplých“ dotazů k tomu.