Positioning

Segmentace, targeting a positioning. Tři kroky, které by měly následovat poté, co získáte podnikatelský záměr a měly by předcházet tomu, než začnete jednat. 

Proč?

Nejprve rozdělíte trh na homogenní skupiny, vyberete z nich zákazníka, kterému chcete prodávat, případně lehce upravíte záměr (poté, co zjistíte, že váš typický zákazník je někdo jiný, než jste si na začátku mysleli – což se také stává) a následně vymezíte svoji pozici na trhu. 

A to je právě ten positioning. Řeknete si, kdo jste a co jste, čím se lišíte od konkurence, srovnáte vlastní pozici s očekáváním spotřebitelů a následně své místo definujete v jejich mysli. 

Sama sebe zde můžu použít jako příklad. Vždy jsem věděla, že se nechci rozrůstat v obří marketingovou agenturu, že chci něco jako “rodinnou” firmu z lidí stejné krevní skupiny, že chci spíše pracovat na menších zakázkách, které mi dávají smysl, než bořit prodejní rekordy s rozsáhlými kampaněmi. 

A tak vznikla Malá marketingová, s níž se hrdě hlásím k tomu, že spravuji marketing malých a středních firem. Škoda Auto mě zřejmě o správu kampaní nikdy nepožádá, ale i kdyby to udělali, pošlu je jinam. Protože vím, že moje místo je jinde, nemám na takový formát ani lidi, ani nervy, ani zkušenosti. 

Za to vím, co potřebuje marketing firmy velikosti do padesáti zaměstnanců, umím zvážit klady i rizika, umím je svým klientům vysvětlit, navrhnout řešení a mám za sebou výsledky. To je moje pozice, s kterou jsem se na trhu “usadila”.