Kolik je dost. O rozpočtech a marketingové komunikaci malých firem

Začnu otázkou. Vlastně dvěma.

Kolik času za měsíc jste ochotni věnovat marketingové komunikaci, vy osobně? A případně, kolik vaši kolegové?

Jakou částku jste ochotni investovat každý měsíc, dlouhodobě, do marketingových aktivit (na práci člověka, do reklamy, grafiky, správy…)?

Myslíte, že je to přiměřená míra, aby se dostavily první výsledky marketingového snažení, které jste si předsevzali? Je vůbec možné jich dosáhnout za daných možností?

Většinou se jedná o značně podhodnocená čísla i počty hodin. Domnívám se, že to možná všechno bude způsobeno různými mediálními bublinami a viditelnými úspěchy jiných značek, jež jako by hlásaly: my to zvládáme levou zadní. Pohoda.

Je to blbost. Spíše bych řekla, že platí, čím jednodušší a účinnější marketingová komunikace, tím více práce za (na) ní.

Upřímně se zamyslete, co jste ochotni vložit a tomu přizpůsobte plánování marketingových aktivit v akčním plánu. Časový horizont, frekvenci komunikace i vaše očekávání. Nebude zbytečně zklamaní.   

Nepřímá úměra marketingové komunikace

Čím menší rozpočet má malý podnikatel k dispozici na komunikaci, tím více je vyžadováno zapojení lidské práce přímo z vlastní firmy. Zázraky i výjimky samozřejmě existují, ale ve většině případů jde o systematickou práci.

Všechno jede, když se maže

60 hodin, zbožné přání

Pokud se pouštíte do komplexní marketingové komunikace (nikoliv správy jednoho nástroje) , která vyplývá z marketingového plánu, dopřejte sobě či odpovědné osobě (externistovi, internistovi) či kombinaci obou, alespoň 50 – 60 hodin/měsíčně. Tzn. jeden a půl dne na komunikaci se zákazníky. Menší snaha velmi výrazně prodlouží dobu, kdy se u vás „nic neděje“

Z 30/30 na 10/50

Pokud spolupracujete s externistou, ponechte na něm zpočátku strategické věci, tvorbu nástrojů, nastavení a rozjezd. Trvejte na tom, ať vás automatickou správu marketingových nástrojů do určité doby naučí a předá (správa sociálních sítí, webového obsahu, e-mailingu…).

V řeči čísel. Na počátku ponechte na externistovi odpovědnost a spolupracujte. Rozložení sil, v ideálním případě, 20 -30 hodin externista, 20-30 hodin vy. Časem se zkuste dopracovat k poměru 10/50. 10 hodin specialista formou konzultací  a 40 – 50 hodin vy nebo osoba, kterou marketingem pověříte. Vy a externí markeťák se můžete věnovat novým výzvám, který posunou vaši značku dál. Zapojíte do komunikace celou firmu, kterou to bude bavit a k zákazníkům má nejblíže. A podstatná informace. Ušetříte.

Zapojujte

Zapojte do vlastní marketingové komunikace články distribučního řetězce, dodavatele, výrobce. Všechny, kdo mají stejnou cílovou skupinu, stejný zájem, ale vzájemně si nekonkurují. Spolupracují. Rozdělíte si úkoly, využijete zdroje, databáze a … rozpočítáte náklady. Neuvěřitelně ušetříte, jak peníze, tak i váš čas a synergický efekt je obrovský.

1 rok určitě

Pokud zůstaneme u optimální varianty 60 hodin práce za měsíc, tak počítejte, že:

  • 1.-3. měsíc –  tvoříte marketingovou strategii, pokud nemáte profíka (i s ním počítejte se 2 měsíci).
  • 4. – 7. měsíc – tvoříte nástroje a především jejich obsahy (web , sociální sítě, e-mailing, offline materiály, grafiku, databáze, šablony, nasmlouvání spolupráce…).
  • 8 a 9. měsíc – spouštíte marketingové nástroje s promyšlenou a propojenou komunikací na všech kanálech.
  • 10. – 12. měsíc –  chytáte mouchy (můžete dokonce zjistit, že to pro vás není, nicméně je to nepravděpodobné).
  • 2. rok – sklízíte, co jste zaseli. Vidíte první výsledky. Zdůrazňuji slovo první. Komunikace má smysl, vy to vidíte a baví vás to. Baví to celou firmu i zákazníky.

Kolik je dost

Nejsem si vědoma toho, zda existuje přesné číslo, od kterého je brána investice do marketingu jako 100% efektivní. Ze zkušeností mohu říct, že menší a středně velcí podnikatelé, kterým se  investice do marketingové komunikace vracejí, vkládají do komunikace od 150 000 Kč ročně. A mnoho další své vlastní práce, podotýkám.  Mohu mít samozřejmě pravdu, ale také nemusím.

Přímá úměra

Proč tedy myslíte, že když do 3 měsíců nevidíte markantní výsledky, je to špatně? Je to nesmysl.

Čím více času, potažmo peněz do marketingové komunikace investujete, tím rychleji vidíte výsledky.

Kolik stojí marketingová komunikace

Na závěr krátká rekapitulace, s čím můžete (nebo možná musíte) počítat, když se rozhodnete do toho praštit:

  • Cena interní zaměstnance, brigádníka, vás – zde si odpovězte si sami.
  • Externí marketingový manažer (správa komplexních marketingových aktivit) – 400–800,- Kč (realizační práce), 800-3000,- Kč (konzultační hodiny).
  • Marketér specialista (grafik, programátor, copywriter, SEO…) od 500,- Kč výše.

Shrnutí

Čím.., tím… je to tak

  • Čím méně finančních prostředků, tím více vaší vlastní práce
  • Čím více práce, tím rychlejší výsledky

Doporučení

  • Dopřejte si 60 hodin za měsíc
  • Vyhraďte si rozpočet
  • Rozdělte je efektivně mezi vás, interního zaměstnance a externího marketingového specialistu
  • Zapojte všechny články distribučního řetězce, pokud to jde
  • Nevzdávejte se předčasně (viz 1 rok určitě)
Jana Eckhardtová

27. 8. 2014

Logo Malá marketingová

Šablona marketingového plánu

Kompletní návod na tvorbu marketingové strategie pro váš byznys. Na celý rok, měsíc po měsíci. 7kroková šablona včetně pracovního manuálu a online návodů! Zvládněte na jedničku analýzu i praxi. Ne bez práce, zato za bezkonkurenční cenu.

další články z kategorie

Delegování B2B marketingu není jednoduché Delegování marketingu v B2B: Jak na to, abyste měli čas i výsledky - Už je toho na vás moc? B2B marketing nemusí být jen na vás. Delegujte a uvolněte si ruce i pro… přečíst článek
Po start už to nefunguje. Začněte s moderním B2B marketingem. Digitální B2B marketing: Nezbytnost pro přežití a růst vašeho obchodu - Moderní B2B marketingové strategie transformují váš obchod. Bez nich to dnes už zkrátka nejde. Naučte se, jak na současný a… přečíst článek
Použití LinedIn Sales Navigátor pro B2B marketing Jak na B2B marketing přes LinkedIn: tvorba publika v Sales Navigator - Pořízení LinkedIn Sales Navigator se v B2B marketingu rozhodně vyplatí. Poradíme vám, jak ho využít na maximum. přečíst článek
(Spolu)práce na marketingové strategii se vyplácí Případová studie: funkční marketingová strategie v B2B - Že potřebujete pro B2B marketing konkrétní strategii, to asi víte. Jenže jak na ni? Jak ji sestavit vyhodnotit, poznat, jestli… přečíst článek

Nejste si jisti? Svěřte se, kde vás tlačí bota.

Vybereme optimální řešení dlouhodobého marketingu a formu spolupráce, která vám přinese ovoce.

Nestačí? Chcete víc?

plán

marketingový

plán

Sestavení marketingového plánu – strategie na rok. Výpočet potenciálu trhu, přesné zacílení. Výběr efektivních komunikačních kanálů a plánování obsahu. Podrobný harmonogram aktivit a jejich správa. Návrh rozpočtu a monitoringu. Pěkně měsíc po měsíci.

 

manažer

marketingový

manažer

Externí marketingový manažer pro řízení a realizaci online marketingu i offline aktivit. S letitými zkušenostmi s tvorbou marketingových strategií a realizací marketingových kampaní. K pronájmu na 20, 40 i více hodin v měsíci.  Zaplatíte odpracovaný čas, získáte know-how celého týmu specialistů a projekt manažera.

strategie

marketing pro

B2B firmy

Tvorba marketingové strategie a realizace marketingových aktivit pro B2B sektor malých a středních firem. Orientovaný na jasné cíle a výsledky. Pro domácí trh i zahraničí. S externí marketingovým manažerem pro řízení a specialisty pro realizaci online i offline aktivit.

 

 

školení

Obchod(ování) na

LinkedIn

LinkedIn je bez debat každodenním nástrojem obchodníka. Od získávání zcela nových, ale pečlivě vybraných kontaktů, přes budování povědomí o produktu/službě, tvorbu vztahu až po získávání zakázek. S LinkedInem a jeho funkcemi každý měsíc získáme přes 150 vybraných spojení a více než desítku „teplých“ dotazů k tomu.