Jste ředitel nebo majitel průmyslové firmy? Tak to budete mít, co se online marketingu týče, cestu trochu klikatější. Na rozdíl třeba e-shopů nebo služeb se přímočarých konverzí, jako jsou nákupy nebo objednávky rovnou na webu nedočkáte. Ty vám ani sebelepší (a sebedražší) marketingový specialista nezajistí. Konverze ve vašem případě znamenají hlavně kontakt s možným budoucím zákazníkem. (A přeměnit potenciálního zákazníka ve skutečného bude stát společné úsilí marketingu a vašich obchodníků a prodejců, však to znáte…) A proč konverze vyhodnocovat? Dostanete se tak ke zpětné vazbě, bez které další dobrá marketingová rozhodnutí neuděláte.

Co od on-line marketingu čekat?

Nalijme si čistého vína, pokud očekáváte poptávky přímo z webu, budete zklamaní: je to čirá utopie. Obchod za miliony zkrátka na první dobrou přes webový formulář nedotáhnete. To ale neznamená, že byste měli na online marketing zanevřít. V naprosté většině případů vám dnes už nebude stačit jet takzvaně „po staru“, tedy brát on-line podporu jako nutné zlo, a o tom, že by vám mohla skutečně přinést výsledky, nechtít ani slyšet, natož pro to něco aktivně dělat. Právě naopak. Chcete-li být v současné konkurenční době úspěšní, za nitky marketingu budete jako průmyslová firma muset tahat o to rafinovaněji.

Kouzelné slůvko reporting

Mnozí majitelé nebo ředitelé průmyslových firem se do online marketingu pustí, nemálo do něho investují, ale pak nějak zapomenou na to, že by se měli pídit po výsledcích a zpětné vazbě. Zkrátka by měli chtít mít přehled o tom, jak se jejich firmě daří. Možná se ostýchají, protože neví, CO a JAK vlastně měli měřit, na co by se vlastně měli ptát. Nicméně stejně jako u e-shopů a služeb, i vy si kladete stejnou otázku, tedy:

„KOLIK toho dostanu nazpět a KDY se mi má investice vrátí?“

Jak už jsme si řekli, přímočaré konverze typu objednávky nebo nákupu se vás netýkají. Dobrá zpráva je, že i on-line komunikace pro průmyslové firmy MÁ své průkazné metriky. Chtějte monitoring a reporting. Vyhodnocujte. Zajímejte se. Ptejte se:

„Jak poznám, co je dobrý a co špatný výsledek? A co je vlastně v mém případě ONÍM výsledkem?” 

Vysněná konverze? kontakt!

A co tedy vlastně chcete hodnotit? Co je onen kýžený výsledek, kterého chcete dosáhnout?

Jako průmyslové firma se v online rybníčku snažíte ulovit KONTAKT, OPORTUNITU či LEAD, které případně povedou k OSOBNÍMU SETKÁNÍ.

Jde vám o to, získat exkluzivní kontaktní informace na potenciálního zákazníka, který váš produkt potřebuje nebo o něj projevil zájem. Na vás pak už spočívá břemeno toho, aby se tyto kontakty dostávaly k poučeným obchodníkům a prodejcům, kteří:

  • Kontakt maximálně vytěží. Z „já bych MOŽNÁ chtěl…” udělají „já CHCI”.
  • Vybudují si s možným budoucím zákazníkem vztah a přiblíží se tak osobnímu setkání, o které v mnohých případech jde. Třeba pomocí webináře.
  • Zjistí zdroj poznání, tedy to, kde jste ke kontaktu přišli. Kde na vás potenciální zákazníci narazili, či odkud se o vás doslechli. Tento zdroj zaznamená do systému pro řízení vztahu se zákazníky (CRM).

Zpětná vazba? díky CRM

Posoudit, jaké ovoce jste díky online komunikaci mohli sklidit, vám umožní CRM systém, kde evidujete všechny získané kontakty a komunikaci s nimi. Díky němu vyhodnotíte zdroje nových kontaktů, a to vše ve spolupráci s obchodní týmem, jehož cílem je potencionálního klienta získat na vaši stranu. Nečekejte u klientů velkou rozlišovací schopnost. Připravte se, že jejich odpovědi budou následující:

  • Z webu. Klienti nerozlišují, jestli je k vám na web přivedla organika nebo PPC, to po nich ani nechtějte. U průmyslových firem, kde je to zatím, na rozdíl od eshopů se spotřebním zbožím podstatně lehčí, se vyplatí zaměřit se právě na organiku. Roli hraje kvalitní copywriting a SEO optimalizace podle klíčových slov. Placenou reklamou si můžete koneckonců dopomoct vždy.
  • Z LinkedInu. Tam s vámi zákazník komunikuje buďto v chatu, nebo sleduje vaše obsahy.
  • Z Facebooku nebo Instagramu. To se ale u průmyslových firem stává jen zřídka.
  • Odjinud. Budou přibývat další online kanály, ze kterých můžete čerpat zákazníky. Sledujte to.

Jak vám to v online prostředí jde, co vám funguje? Na to odpoví právě data z CRM. Berte je jako neocenitelnou zpětnou vazbu. Užitečné jsou ale i jiné metriky. Nezatracujte Google analytics, Collabim, Sales navigator, PPC a další. Umí odhalit, odkud proudí návštěvníci vašeho webu, jak jste k nalezení ve vyhledávačích, jakou pozici ve vyhledávání dosahujete, co návštěvníky nejvíce zajímá. Zkrátka mnoho užitečných informací, které při dalších marketingových rozhodnutích jako když najdete.

Jak měříte online snažení v průmyslové firmě vy?

Ozvěte se nám, poradíme, jaké výsledky očekávat a na které metriky se spolehnout.

Jana Eckhardtová

25. 1. 2022

Logo Malá marketingová

Šablona marketingového plánu

Kompletní návod na tvorbu marketingové strategie pro váš byznys. Na celý rok, měsíc po měsíci. 7kroková šablona včetně pracovního manuálu a online návodů! Zvládněte na jedničku analýzu i praxi. Ne bez práce, zato za bezkonkurenční cenu.

další články z kategorie

(Spolu)práce na marketingové strategii se vyplácí Případová studie: funkční marketingová strategie v B2B - Že potřebujete pro B2B marketing konkrétní strategii, to asi víte. Jenže jak na ni? Jak ji sestavit vyhodnotit, poznat, jestli… přečíst článek
Jaké jsou poslední trendy v B2B marketingu? Trpělivost, vytrvalost a hledání cest. Jak má vypadat funkční B2B marketing a jaké jsou trendy? - B2B marketing je možná konzervativnější, to ale neznamená, že nehledá nové cesty. Jak na něj, abyste nechali konkurenci daleko za… přečíst článek
Píšeš dobře, píšeš rád/a? Přidej se k nám! - Potřebujeme copywritera. Někoho, kdo se nebojí pustit se po hlavě do psaní textů o všem (ne)možném.  přečíst článek
Věčný souboj marketérů a obchodníků. Vztah marketéra a obchodníka: Jak na spolupráci a jak to určitě nedělat - Marketéři a obchodníci spolu často bojují, ačkoliv jsou na jedné lodi. Nesvědčí to nikomu. Jak tyto vztahy narovnat a prospět… přečíst článek

Nejste si jisti? Svěřte se, kde vás tlačí bota.

Vybereme optimální řešení dlouhodobého marketingu a formu spolupráce, která vám přinese ovoce.

Nestačí? Chcete víc?

plán

marketingový

plán

Sestavení marketingového plánu – strategie na rok. Výpočet potenciálu trhu, přesné zacílení. Výběr efektivních komunikačních kanálů a plánování obsahu. Podrobný harmonogram aktivit a jejich správa. Návrh rozpočtu a monitoringu. Pěkně měsíc po měsíci.

 

manažer

marketingový

manažer

Externí marketingový manažer pro řízení a realizaci online marketingu i offline aktivit. S letitými zkušenostmi s tvorbou marketingových strategií a realizací marketingových kampaní. K pronájmu na 20, 40 i více hodin v měsíci.  Zaplatíte odpracovaný čas, získáte know-how celého týmu specialistů a projekt manažera.

strategie

marketing pro

B2B firmy

Tvorba marketingové strategie a realizace marketingových aktivit pro B2B sektor malých a středních firem. Orientovaný na jasné cíle a výsledky. Pro domácí trh i zahraničí. S externí marketingovým manažerem pro řízení a specialisty pro realizaci online i offline aktivit.

 

 

školení

Obchod(ování) na

LinkedIn

LinkedIn je bez debat každodenním nástrojem obchodníka. Od získávání zcela nových, ale pečlivě vybraných kontaktů, přes budování povědomí o produktu/službě, tvorbu vztahu až po získávání zakázek. S LinkedInem a jeho funkcemi každý měsíc získáme přes 150 vybraných spojení a více než desítku „teplých“ dotazů k tomu.