Jste ředitel nebo majitel průmyslové firmy? Tak to budete mít, co se online marketingu týče, cestu trochu klikatější. Na rozdíl třeba e-shopů nebo služeb se přímočarých konverzí, jako jsou nákupy nebo objednávky rovnou na webu nedočkáte. Ty vám ani sebelepší (a sebedražší) marketingový specialista nezajistí. Konverze ve vašem případě znamenají hlavně kontakt s možným budoucím zákazníkem. (A přeměnit potenciálního zákazníka ve skutečného bude stát společné úsilí marketingu a vašich obchodníků a prodejců, však to znáte…) A proč konverze vyhodnocovat? Dostanete se tak ke zpětné vazbě, bez které další dobrá marketingová rozhodnutí neuděláte.

Co od on-line marketingu čekat?

Nalijme si čistého vína, pokud očekáváte poptávky přímo z webu, budete zklamaní: je to čirá utopie. Obchod za miliony zkrátka na první dobrou přes webový formulář nedotáhnete. To ale neznamená, že byste měli na online marketing zanevřít. V naprosté většině případů vám dnes už nebude stačit jet takzvaně „po staru“, tedy brát on-line podporu jako nutné zlo, a o tom, že by vám mohla skutečně přinést výsledky, nechtít ani slyšet, natož pro to něco aktivně dělat. Právě naopak. Chcete-li být v současné konkurenční době úspěšní, za nitky marketingu budete jako průmyslová firma muset tahat o to rafinovaněji.

Kouzelné slůvko reporting

Mnozí majitelé nebo ředitelé průmyslových firem se do online marketingu pustí, nemálo do něho investují, ale pak nějak zapomenou na to, že by se měli pídit po výsledcích a zpětné vazbě. Zkrátka by měli chtít mít přehled o tom, jak se jejich firmě daří. Možná se ostýchají, protože neví, CO a JAK vlastně měli měřit, na co by se vlastně měli ptát. Nicméně stejně jako u e-shopů a služeb, i vy si kladete stejnou otázku, tedy:

„KOLIK toho dostanu nazpět a KDY se mi má investice vrátí?“

Jak už jsme si řekli, přímočaré konverze typu objednávky nebo nákupu se vás netýkají. Dobrá zpráva je, že i on-line komunikace pro průmyslové firmy MÁ své průkazné metriky. Chtějte monitoring a reporting. Vyhodnocujte. Zajímejte se. Ptejte se:

„Jak poznám, co je dobrý a co špatný výsledek? A co je vlastně v mém případě ONÍM výsledkem?” 

Vysněná konverze? kontakt!

A co tedy vlastně chcete hodnotit? Co je onen kýžený výsledek, kterého chcete dosáhnout?

Jako průmyslové firma se v online rybníčku snažíte ulovit KONTAKT, OPORTUNITU či LEAD, které případně povedou k OSOBNÍMU SETKÁNÍ.

Jde vám o to, získat exkluzivní kontaktní informace na potenciálního zákazníka, který váš produkt potřebuje nebo o něj projevil zájem. Na vás pak už spočívá břemeno toho, aby se tyto kontakty dostávaly k poučeným obchodníkům a prodejcům, kteří:

  • Kontakt maximálně vytěží. Z „já bych MOŽNÁ chtěl…” udělají „já CHCI”.
  • Vybudují si s možným budoucím zákazníkem vztah a přiblíží se tak osobnímu setkání, o které v mnohých případech jde. Třeba pomocí webináře.
  • Zjistí zdroj poznání, tedy to, kde jste ke kontaktu přišli. Kde na vás potenciální zákazníci narazili, či odkud se o vás doslechli. Tento zdroj zaznamená do systému pro řízení vztahu se zákazníky (CRM).

Zpětná vazba? díky CRM

Posoudit, jaké ovoce jste díky online komunikaci mohli sklidit, vám umožní CRM systém, kde evidujete všechny získané kontakty a komunikaci s nimi. Díky němu vyhodnotíte zdroje nových kontaktů, a to vše ve spolupráci s obchodní týmem, jehož cílem je potencionálního klienta získat na vaši stranu. Nečekejte u klientů velkou rozlišovací schopnost. Připravte se, že jejich odpovědi budou následující:

  • Z webu. Klienti nerozlišují, jestli je k vám na web přivedla organika nebo PPC, to po nich ani nechtějte. U průmyslových firem, kde je to zatím, na rozdíl od eshopů se spotřebním zbožím podstatně lehčí, se vyplatí zaměřit se právě na organiku. Roli hraje kvalitní copywriting a SEO optimalizace podle klíčových slov. Placenou reklamou si můžete koneckonců dopomoct vždy.
  • Z LinkedInu. Tam s vámi zákazník komunikuje buďto v chatu, nebo sleduje vaše obsahy.
  • Z Facebooku nebo Instagramu. To se ale u průmyslových firem stává jen zřídka.
  • Odjinud. Budou přibývat další online kanály, ze kterých můžete čerpat zákazníky. Sledujte to.

Jak vám to v online prostředí jde, co vám funguje? Na to odpoví právě data z CRM. Berte je jako neocenitelnou zpětnou vazbu. Užitečné jsou ale i jiné metriky. Nezatracujte Google analytics, Collabim, Sales navigator, PPC a další. Umí odhalit, odkud proudí návštěvníci vašeho webu, jak jste k nalezení ve vyhledávačích, jakou pozici ve vyhledávání dosahujete, co návštěvníky nejvíce zajímá. Zkrátka mnoho užitečných informací, které při dalších marketingových rozhodnutích jako když najdete.

Jak měříte online snažení v průmyslové firmě vy?

Ozvěte se nám, poradíme, jaké výsledky očekávat a na které metriky se spolehnout.

Jana Eckhardtová

25. 1. 2022

Logo Malá marketingová

Šablona marketingového plánu

Kompletní návod na tvorbu marketingové strategie pro váš byznys. Na celý rok, měsíc po měsíci. 7kroková šablona včetně pracovního manuálu a online návodů! Zvládněte na jedničku analýzu i praxi. Ne bez práce, zato za bezkonkurenční cenu.

další články z kategorie

marketingová strategie jako šachy Marketingová strategie – proč se na pivní tácek prostě nevejde? - Marketing bez správně sestavené marketingové strategie můžete dělat stěží. Prostě ji potřebujete. Tečka. Jak ji sestavit jasně a srozumitelně? přečíst článek
Píšeš dobře, píšeš rád/a? Přidej se k nám! - Potřebujeme copywritera. Někoho, kdo se nebojí pustit se po hlavě do psaní textů o všem (ne)možném.  přečíst článek
Jak dlouho mám čekat na výsledky marketingu? Malá marketingová Jak dlouho mám čekat na výsledky? - Jak dlouho čekat na výsledky marketingu? Co požadujte určitě, co je na hraně a co vám nikdo zaručit nemůže. přečíst článek
Marketingová agentura plná slibotechen Marketingová agentura plná slibotechen? - Opravdu je většina marketingových agentur plná neschopných hňupů, kteří naslibují hory doly a nakonec skutek utek? přečíst článek

Nejste si jisti? Svěřte se, kde vás tlačí bota.

Vybereme optimální řešení dlouhodobého marketingu a formu spolupráce, která vám přinese ovoce.

Nestačí? Chcete víc?

plán

marketingový

plán

Sestavení marketingového plánu – vaše strategie na 12 měsíců. Přesné zacílení, široký dosah, zásah do srdcí vašich zákazníků. Výběr správných komunikačních kanálů a obsahu. Správa a podrobný harmonogram aktivit. Návrh rozpočtu a monitoringu.

manažer

marketingový

manažer

Externí marketér pro realizaci vašich marketingových aktivit na tolik hodin v měsíci, kolik potřebujete. Zkušený tvůrce obsahu se znalostí komplexních marketingových nástrojů, monitoringu, analytiky. S praxí z malých a středních firem.

strategie

marketingové

minutky

5hodinová marketingová konzultace. Analýza vaší aktuální marketingové komunikace. Následný návrh a vedení při sestavení marketingové strategie a výběru vhodných nástrojů, forem obsahu. Plus instruktáž, praktické ovládnutí nástrojů.

školení

marketingová

školení

Tvorba marketingového plánu/strategie. Ovládnutí komunikačních kanálů a aplikací. Pro malé a středně velké firmy, pro podnikatele i majitele. Pro začínající marketéry a další odpovědné pracovníky v oblasti komunikace se zákazníky.