Mediální plánování je alfou a omegou návratnosti reklamních investic

  • Vyhodnoťte, zda je mediální prostor určen pro vaši firmu a vaše omezené rozpočty nebo jej přenecháte obřím korporátům.
  • Zkompilujte nejvhodnější kombinaci médií (media mix), jež udeří ve správný čas a na správném místě do publika, které toužíte oslovit.
  • Staňte se blízkým partnerem několika novinářů či publicistů (media list), kteří vaše témata dlouhodobě přiblíží čtenářům (kdo vytrvá, vyhraje).
  • Připravte  mediální kampaně na minutu přesně, dle rozmarů zákazníka, trhu i sezónnosti podnikání.
  • Hodnoťte a radujte se z jasně podložené zpětné vazby (většinou).

Plánování

Media plán zvládne vytvořit s trochou cviku a času každý z vás. Košatost realizace bude přímo úměrná finančním prostředkům. Nicméně u kreativy to bude právě naopak – kde nejsou peníze, musí přijít na řadu skvělý nápad.

​1. Sestavte mediální mix

  • Specifikujte cílovou skupiny, do které se chcete „opřít“.
  • Navrhněte rozpočet, který jste ochotni investovat po vámi zvolenou dobu.
  • Vyberte relevantní mediální prostor, který je pro vás cenově dostupný (máte na výběr media jako tisk, rozhlas, kino, outdoor, eventy, případně televizi a samozřejmě internet – o jednotlivém mediálním prostoru a dílčích formách více zde).
  • Zjistěte o vybraném médiu daleko více. Na jaké publikum se zaměřuje, jaký je redakční plán, stěžejní témata. Velikost nákladu a geografické cílení. Formy a místa distribuce. Zásah. Termíny uzávěrek a vydání…. Nevěřte všemu, co píší a údaje si ověřte. Stačí selský rozum.
  • Vyberte vhodné formáty prezentace (více o formátech zde).
  • Prověřte nabídku cen a možných slev při dlouhodobé spolupráci.
  • Vyberte konečný seznam medií a jeho formy.

2. Založte si mediální list

  • Vytvořte „mediální“ CRM (databáze kontaktů i komunikace s novináři).
  • Zjistěte kontakty na inzertní či obchodní oddělení. Nejlépe konkrétní osobu.
  • Vypátrejte kontakty na novináře, publicisty, jejichž zaměření a práce ladí s vašimi plány (tel., e-mail, FB, Twitter…).
  • Zjistěte o daném kontaktu více informací (o čem specifickém píše, co se o něm říká, co jej eminentně zajímá, kde jej můžete zastihnout…).
  • Vytvořte si místo, kam budete ukládat informace o vaší komunikaci (paměť bývá krátká a hlavně nepřenositelná).
  • Sledujte, co o vás uveřejnili a buďte svému „kontaktu“ k dispozici, když to slíbíte.

​3. Načasujete mediální plán

  • Velmi bedlivě si zjistěte termíny uzávěrek pro dodání podkladů poskytovatelům reklamního prostoru.
  • Naplánujte termíny tvorby obsahů. Dle harmonogramu kampaně, dle uzávěrek medií, dle času copywritera, grafika či tvůrce videa.
  • Dle uzávěrek, rozpočtu a dohody vytvořte časový harmonogram mediální kampaně (kdy se uveřejní rozhlasový spot, kdy příspěvky na sociálních sítích, kdy tisková zpráva, kdy se vylepí venkovní reklama) a dejte si pozor, aby každé médium kopírovalo fázi kampaně. Ať se vám nestane, že např. kampaň na soc. sítích a PPC či bannery proběhnou při začátku prodejní kampaně, ale PR a tiskové zprávy prošvihly uzávěrku.
  • Vše pěkně spočítejte. A to včetně návrhů a výroby reklamních sdělení i ceny nosičů, práce copywritera, grafika… A stanovte výslednou cenu.

​4. Vyhodnoťte účinnost

Pravdou je, že účinnost některých médií se velmi špatně hodnotí. Zejména se skromnými rozpočty. Ten by většinou spolknul jenom monitoring situace před a po kampani. Vyhodnocujte tedy tam, kde se to dá. S nástroji, které jsou k dispozici. Všude jinde budete muset použít vlastní zkušenosti a odhad.

Stáhněte si vzor média plánu a vyhodnoťte, zda se vám investice času i finančních prostředků do masmédií vyplatí.

Share on facebook
Share on linkedin

Šablona marketingového plánu

Kompletní návod na tvorbu marketingové strategie pro váš byznys. Na celý rok, měsíc po měsíci. 7kroková šablona včetně pracovního manuálu a online návodů! Zvládněte na jedničku analýzu i praxi. Ne bez práce, zato za bezkonkurenční cenu.

další šablony

Nejste si jisti? Svěřte se, kde vás tlačí bota.

Vybereme optimální řešení dlouhodobého marketingu a formu spolupráce, která vám přinese ovoce.

Nestačí? Chcete víc?

plán

marketingový

plán

Sestavení marketingového plánu – vaše strategie na 12 měsíců. Přesné zacílení, široký dosah, zásah do srdcí vašich zákazníků. Výběr správných komunikačních kanálů a obsahu. Správa a podrobný harmonogram aktivit. Návrh rozpočtu a monitoringu.

manažer

marketingový

manažer

Externí marketér pro realizaci vašich marketingových aktivit na tolik hodin v měsíci, kolik potřebujete. Zkušený tvůrce obsahu se znalostí komplexních marketingových nástrojů, monitoringu, analytiky. S praxí z malých a středních firem.

strategie

marketingové

minutky

5hodinová marketingová konzultace. Analýza vaší aktuální marketingové komunikace. Následný návrh a vedení při sestavení marketingové strategie a výběru vhodných nástrojů, forem obsahu. Plus instruktáž, praktické ovládnutí nástrojů.

školení

marketingová

školení

Tvorba marketingového plánu/strategie. Ovládnutí komunikačních kanálů a aplikací. Pro malé a středně velké firmy, pro podnikatele i majitele. Pro začínající marketéry a další odpovědné pracovníky v oblasti komunikace se zákazníky.