Na Ottu Bohuše a jeho školení copywritingu jsem se těšila.

  1. Četla jsem všechny jeho knihy o psaní dlouho předtím, než jsem sama začala psát na plný úvazek. Několikrát.
  2. Z nejrůznějších stran na mě vykukovaly takové a podobné recenze: 
  • “Úžasné školení!” 
  • “Nejlepší školení!” 
  • “Otto mi úplně otevřel oči!” 
  • “Odcházela jsem jako nový člověk!” 
  • “Všechno jsem smazala a začala znova!” 
  • “Otto naboural mé dosavadní představy o psaní!” 

Méně nadšené reakce hledáte ve výběru marně, protože jsem je nenašla ani já. Účastníci tohohle copy “zájezdu” mluvili a psali výhradně v superlativech. Nejen na samotné stránce školení, ale taky na vlastních webech. 

Copy tipy, které jinde (ne)najdete 

Třebaže jsem od přírody tak nějak skeptická vůči všeobecnému nadšení (což je velmi výhodná i velmi nevýhodná vlastnost v závislosti na situaci), znovu opakuji, že jsem se na Ottu Bohuše těšila. Stránka školení a celková jeho prezentace na mě totiž působily velmi přívětivě. Žádné “Přijďte, vy nuly, protože jediný, kdo vás naučí psát, jsem já. A bez školení budete nuly furt.”  

Připadá vám to přitažené za vlasy? Možná trochu. Ale je to ze života. Pár měsíců zpátky se mi podařilo sednout na lep nejmovanému autorovi webináře o copywritingu, který sliboval, že se s účastníky podělí o tajemství prodejního textu. 

Skutečné tajemství. Takové to, co zná jen pár vyvolených. 

Jak to dopadlo?

Pominu-li skutečnost, že ohledně prodejních textů na webináři nic přelomového nezaznělo, dozvěděla jsem se, že “pětadvacetiletá holka s notebookem, prototyp dnešního copywritera, nemůže vědět nic o životě, natož o něčím byznysu”. Pak padlo ještě pár obdobně motivačních prohlášení a výzva k nákupu online kurzu copywritingu. Radši už si ani nepamatuju, kolik měl stát. “Děkuji, odcházím.” 

Odjakživa chovám sympatie k lidem, kteří v něčem vynikají, a přesto nemají potřebu dělat na ostatní ramena. Zatímco nejmenovaný autor pravděpodobně vyniká pouze v dělání ramen, Otto Bohuš je naštěstí nemá potřebu dělat ani na stránkách, ani v reálu.

Takže z jeho školení odcházíte příjemně naladění, skutečně proškolení a velmi natěšení, jak nové poznatky během příštího rande s klávesnicí zužitkujete. 

Chcete dobře psát? 

A cože to na tom pornomagnátovi všichni vidí? 

V čem je školení přelomové? 

Osobně největší přínos Otty Bohuše vidím v tom, že dokáže ze školení udělat divadlo. V nejlepším smyslu slova. Když vám někdo vykládá o náležitostech dobrého prodejního textu a současně se stará o to, abyste si ani na chvíli nedovolili ztratit pozornost, vryjí se vám všechny ty náležitosti náležitě pod kůži. 

Takže si nadobro zapamatujete, že… 

  • musíte vědět, kdo je váš zákazník, než se pustíte do jakéhokoliv psaní, 
  • pokud nějaká část textu nepřispívá záměru, který s textem máte, tak do textu nepatří, 
  • text musí obsahovat výzvu k akci, 
  • text musí obsahovat výzvu k akci, 
  • když chcete umět psát, musíte psát.

Ano, dva předposlední body říkají jedno a totéž. Ale divili byste se, kolikrát mi holky v kanclu vrátily výsledek mého snažení se slovy “Je to sice moc hezký, ale nemá to call to action.” Nesčetněkrát. A stejně jsem na výzvu k akci zase znovu zapomněla. Teď už se mi to nestane. Snad. 

S posledním bodem se to má stejně jako s čímkoliv jiným. Trénink dělá mistry. Pokud chcete umět psát, musíte psát. A také číst, radím já. Slovní zásoba se nikomu nepřihodí sama od sebe. Poslední roky se mi obzvlášť vyplácí všichni Foglarové, Štorchové, Smithové, Folletti a čas, který jsem s nimi strávila. 

Vodítko pro copy prodejní strany

Popřela bych účinnost všeho, co jsem popsala výše, kdybych nepřihodila nějakou tu výzvu k akci, že ano?

A tak vás vyzývám, abyste si zkusili sami otextovat svou službu/produkt. Pomůže vám šablona prodejní strany, účinný tahák, který před nějakou dobou dala dohromady Jana Eckhardtová. Zatím mě spolehlivě vytáhl z úzkých, kdykoliv jsem se při psaní zasekla na mrtvém bodě. (Díky, Jani.) Zkoušejte to zas a znovu, dokud to nebude “ono”. 

Ať vám to píše. Textování zdar! 

Michaela Vařeková

P. S.: A pokud to “ono” nebude ani přes vaši urputnou snahu, neničte se. Možná není ve vašich silách trénovat se ještě v psaní, možná se vám nechce. Jsem tu já. Anebo řada dalších lidí – copywriterů, které váš text nebude stát zbytečné úsilí. 

Jana Eckhardtová

27. 10. 2020

Logo Malá marketingová

Šablona marketingového plánu

Kompletní návod na tvorbu marketingové strategie pro váš byznys. Na celý rok, měsíc po měsíci. 7kroková šablona včetně pracovního manuálu a online návodů! Zvládněte na jedničku analýzu i praxi. Ne bez práce, zato za bezkonkurenční cenu.

další články z kategorie , ,

Věčný souboj marketérů a obchodníků. Vztah marketéra a obchodníka: Jak na spolupráci a jak to určitě nedělat - Marketéři a obchodníci spolu často bojují, ačkoliv jsou na jedné lodi. Nesvědčí to nikomu. Jak tyto vztahy narovnat a prospět… přečíst článek
Strategický marketing vs. obchod: Spojenci nebo rivalové?  - A k webináři ještě jednou. Tentokrát teorie mixnutá s léty zkušeností. Pojďme si posvítit na to, co kdo vlastně dělá,… přečíst článek
Otázky a odpovědi z B2B marketingového terénu - Aneb: Jak jsme si skvěle a věcně popovídali s účastníky našeho webináře: Marketing vs. obchod: Spojenci nebo rivalové? přečíst článek
Interim marketingový manažer – léčí bolavá místa firem - Je pro vaši firmu vhodný interim, externí / interní marketér nebo konzultant? Porovnejte s námi pro a proti jednotlivých pozic. přečíst článek

Nejste si jisti? Svěřte se, kde vás tlačí bota.

Vybereme optimální řešení dlouhodobého marketingu a formu spolupráce, která vám přinese ovoce.

Nestačí? Chcete víc?

plán

marketingový

plán

Sestavení marketingového plánu – strategie na rok. Výpočet potenciálu trhu, přesné zacílení. Výběr efektivních komunikačních kanálů a plánování obsahu. Podrobný harmonogram aktivit a jejich správa. Návrh rozpočtu a monitoringu. Pěkně měsíc po měsíci.

 

manažer

marketingový

manažer

Externí marketingový manažer pro řízení a realizaci online marketingu i offline aktivit. S letitými zkušenostmi s tvorbou marketingových strategií a realizací marketingových kampaní. K pronájmu na 20, 40 i více hodin v měsíci.  Zaplatíte odpracovaný čas, získáte know-how celého týmu specialistů a projekt manažera.

strategie

marketing pro

B2B firmy

Tvorba marketingové strategie a realizace marketingových aktivit pro B2B sektor malých a středních firem. Orientovaný na jasné cíle a výsledky. Pro domácí trh i zahraničí. S externí marketingovým manažerem pro řízení a specialisty pro realizaci online i offline aktivit.

 

 

školení

Obchod(ování) na

LinkedIn

LinkedIn je bez debat každodenním nástrojem obchodníka. Od získávání zcela nových, ale pečlivě vybraných kontaktů, přes budování povědomí o produktu/službě, tvorbu vztahu až po získávání zakázek. S LinkedInem a jeho funkcemi každý měsíc získáme přes 150 vybraných spojení a více než desítku „teplých“ dotazů k tomu.