Lidé jsou hraví. Tak to bylo a je a doufejme, že tak to i zůstane. Kde bychom byli bez humoru? Co se týká marketingu, vtip zajistí vašim textům neotřelost a ta jde ruku v ruce s vyšším zájmem publika. A vyšší zájem velmi pravděpodobně znamená i vyšší zisky, pokud se dodrží další náležitosti jako třeba výzva k akci. Naopak nudný, suchý, těžkopádný, příliš popisný příspěvek/popisek/komentář je spolehlivějším závažím než betonová krychle. Stáhne zájem potenciálního zákazníka rychle ke dnu. Jenže, kde vzít vtip? Jak napsat vtipný příspěvek, který zaujme a pobaví? 

Odkud vytěžit humor aneb inspirace pro vtipný příspěvek 

Hned na začátku si něco ujasněme. Nikdo po vás nechce, abyste odteď každým svým textem šlapali na paty Rowanu Atkinsonovi. Není potřeba být vtipný za každou cenu. Občas se to ani nehodí. Když ale tak nějak intuitivně cítíte, že právě teď je vtip prostě žádoucí a on se ne a ne dostavit, je to k vzteku. Nezoufejte. Trénink dělá mistry a i humor se dá “nacvičit”. 

Mistr vtipných příspěvků omezeného rozsahu 

Říká vám něco jméno Petr Kukal? Vcelku nedávno vzbudil pozornost svým textem Perské princezny, v němž sdělovat ženám, aby se nestyděly nosit roušky. Nechme stranou soudy o tom, zda měl “právo” vyjadřovat se stylem, který v textu použil. Od toho tento článek není. Kukalovi se nedá upřít smysl pro humor a nadání psát vtipně. Důkazem budiž popularita, kterou Kukalovy příspěvky mají. Především pak ty z doby jeho působení na Ministerstvu kultury. V roce 2016 si za ně dokonce vysloužil pozvání do DVTV. Martinu Veselovskému se při rozhovoru podařilo vytáhnout z Petra Kukala i něco málo jeho autorského know-how.

Společně rozebrali například tento příspěvek. Veselovského zajímalo, kde se v hlavě vezme nápad na originální pozvánku. Genezi příspěvku tehdy Kukal vysvětlil následovně: k tématu se vázaly dvě zásadní slova, a sice poklad a barbar. Položil si otázku, které slovo má větší komický potenciál. Zvolil slovo barbar a poté hledal činnost, kterou lze označit za barbarskou. Coby milovník dobrého vína odsuzuje, když si kdokoliv do vína přilije colu, a tak motiv zapracoval. 

Myslím, že všichni více než dobře chápeme rozdíl mezi tímto příspěvkem a něčím ve stylu “Srdečně vás zveme na výstavy pokladů kmene barbaru z 5. století…”

To je to závaží, které táhne zájem ke dnu!

Pietu za legendárního Zdeňka Buriana pojal v podobném duchu. 

Pozor na předvídatelnost a stereotyp

Během rozhovoru s Veselovským ovšem Kukal upozornil na důležitou věc. Vtip se vám může podařit jednou, dvakrát, stokrát… ale je důležité u toho pamatovat na to, aby člověk neupadl do nějaké machy, kterou by pak recykloval pořád dokola. Odkaz na soudobé barbarské chování a “neandrtálskou” kulturu použil sice v poměrně krátkém rozmezí, ale uznejme, že situace to vyžadovala. 

Dobrá rada pro váš osobní/firemní profil, který má být nejen zábavný, ale také dlouhodobě sledovatelný: vyhněte se zacyklení. Nepoužívejte stále dokola jednu formu humoru, jinak se brzy všem přejíte. A nejspíš i sami sobě.

Kukal do třetice 

Výše uvedený Tweet o výročí narození Ernesta Hemingwaye považujeme za vůbec nejgeniálnější, co za svého působení na Ministerstvu kultury Petr Kukal stvořil. Stačilo mu 139 znaků (o znak méně než někdejší maximální rozsah jednoho tweetu) k tomu, aby čtenáře rozesmál a upozornil na podstatný životní milník (nebo možná rovnou dva) světoznámého spisovatele. 

Reakce na tweet byly poněkud rozporuplné. Jedni vtip ocenili, druzí autorovi například radili, ať se jde už raději vyspat. Překvapivě však ne kvůli odkazu na Hemingwayův dobrovolný odchod ze světa. Kritikům se nepozdávalo ono “Kdyby lidi byli sekvoje…”. Někomu výstřelek zkrátka nesedl. Ale ono to zas tak nevadí. Zaprvé, Kukal vícekrát uvedl, že mu šlo hlavně o to, aby byl účet ministerstva sledovaný, čímž pádem přitáhl pozornost k celému resortu. A po dobu jeho působení počty followerů skutečně narůstaly geometrickou řadou. Pokud něco lidi opravdu zajímá, alespoň trocha kontroverze obvykle nechybí. Zadruhé, vás netrhá často používaná formulace “… by se dnes dožil/a XX let”? Zvlášť v případě, kdy je číslice trojmístná a je nanejvýš pravděpodobné, že by se daná osoba takového věku nedožila, i kdyby bývala neumřela? 

Kdyby byl Karel IV. žralok grónský, tak by mu to nebylo nic platné, protože 642 let se ani tito rekordmani v dlouhověkosti nedožívají. 

Tohle se fakt nabízí. Vlastně je s podivem, že s podobným tweetem nepřišel nikdo už dřív.

Možných 7 cest ke vtipnému statusu 

Dost bylo Petra Kukala i tweetů z Ministerstva kultury. Nicméně pamatujte, že čtení příspěvků od lidí, kteří mají dar vtipně psát, je také cesta, jak si humorný styl osvojit. 

A co teda ty slibované tipy? 

1. Rozveďte jedno slovo 

Jeden podstatný tip jste už načerpali výše. Usilujete-li o vtip, jedním ze způsobů je rozvinout komický potenciál některého klíčového objektu. A je jedno, jestli jsou to podobně mystická slova jako poklad a barbar nebo třeba čárový kód.  

2. Hoďte tam přísloví 

Komu se nelení, tomu se zelení, a kdo dnes poctivě maká na home office, tomu se zítra zazelená celá kancelář. 

Originál se mi bohužel nepodařilo dohledat, ale kdysi jsem status podobného znění zaznamenala na profilu jedné PR agentury. Součástí příspěvku byly fotky čerstvě na zeleno vymalovaných kanceláří. Mimochodem, posbíraly násobně víc reakcí než kdekterý jiný příspěvek na tomtéž profilu. Zákulisí lidi většinou prostě zajímá. 

Přísloví a nějaký šikovný obrat, který způsobí, že text vlastně vůbec o přísloví není – jako třeba u těch nazeleněných kanceláří – to pobaví.  

3. Zakomponujte hlášku z filmu 

Rozmohl se nám tady takový nešvar… 

Komu tím prospějete, co?! 

Nepotěšil jste mě, a ani já vás nepotěším… 

I kdybyste mě rozkrájeli na takovýhle nudličky… 

Je to sice dál, ale zato horší cesta… 

Zvláště první dva zmíněné citáty můžete v internetových příspěvcích zahlédnout dost často. S těmi dalšími z našeho minivýběru se dá vcelku dobře pracovat, ohýbat, ale jen jemně. Tak, aby zůstala zřetelná paralela s původním zněním. 

Potěšili jste nás, a i my vás chceme potěšit. Od teď až do neděle dáváme na všechny naše produkty 10 % slevu. 

I kdybyste se rozkrájeli na takovýhle nudličky, slovíčka si prostě nezapamatujete? Vyzkoušejte naši metodu výuky cizích jazyků, se kterou se vaše slovní zásoba zaručeně nabobtná. 

Je to sice dál, ale zato horší cesta – jenže komu by to vadilo, když má na nohách ty nejpohodlnější pohorky? 

4. Obrázek, který je třeba i úplně mimo 

Hlavní funkcí obrázku je to, aby zaujal. Natolik, že se u něj uživatel zastaví a věnuje vašemu textu něco málo své vzácné pozornosti. Což se třeba může podařit, když narazíte na obrázek okřídlené kočky. Text je sice striktně informativní bez špetky vtipu, ale nevadí, šťávu tomu dává obrázek. Potvrdilo se nám to vícekrát. 

Při výběru obrázku hraje občas roli náhoda. Jednou jsme ve fotobance pátrali po ilustrativním obrázku, který by se hodil k mikromanuálu na silná hesla a zabezpečení účtů na sítích. Pod pojmy jako “internet safety” nebo „e-safety“ se zničehonic objevil obrázek naštvaného racka. Z jeho výrazu nám najednou bylo naprosto jasné, co by tenhle filuta ke slabým heslům asi tak řekl. Obrázek jsme nakonec nepoužili, protože jsme nechtěli zlehčovat vážnost sdělení. Ukradený účet je totiž noční můrou každého uživatele, který dlouhodobě pečlivě buduje fanouškovskou základnu. Racka jsme si ovšem schovali. Třeba ještě někdy přijde jeho čas. 

Když propukla epidemie koronaviru a zavřely se všemožné prodejny, visel nějakou dobu otazník nad svatbami. Lidé se nemohli shlukovat a ani nebylo kde nechat si ušít šaty nebo oblek. Naštěstí se život už zase vrací do normálních kolejí. A naštěstí jsme narazili na tuhle super fotku, která vystihovala naši ideu se ženichem, který si neměl co obléci. Takhle jsme pojali část kampaně pro značku Vývoj

Nostalgickou náladu rodičů dospívajících dětí nás zase napadlo zapracovat tehdy, když jsme narazili na fotografii dvou malých elegánů.

A víte, co je nejlepší? Když následně prokáže smysl pro humor i sledující. To se sice nedá naplánovat, ale s vtipným příspěvkem pravděpodobná “reaktivnost” uživatelů značně narůstá.

5. Vytvořte vlastní mem nebo gif

Memů jsou plné “internety”, zná je snad každý pravidelný uživatel. A když motiv a text šikovně sladíte, je úspěch téměř zaručen.

Restaurace Forkys mezi naše klienty nepatří. Kdyby ovšem patřila, vyžádali bychom si věrnostní kartičky a zveřejnění alespoň jednoho z těchto memů. 

Obdobně oblíbené jsou i gify. Najděte si na příslušné stránce některý tematicky související, nebo si rovnou vytvořte svůj vlastní, pokud máte materiál a trochu času navíc. 

6. Něco, co vůbec nikdo nečeká

Epický zvrat. Když ho šikovně uchopíte, dodá vašemu obsahu ty správné grády. V kanceláři nás kolektivně nadchla reklamní videa od společnosti Wolt. Na první zhlédnutí nemůžete čekat, že jde o reklamu na rozvážkovou službu. U jednoho ani u druhého. Byť natočené ve studiu, vypadají vizuálně velmi hezky, použité barvy strhávají pozornost, celé je to mistrovsky nazvučené i namluvené a slovní obraty z obou videí zasluhují jedničku s hvězdičkou. Spoty jsou tak akorát dlouhé na to, aby neomrzely ani při několika opakováních. 

Že video není dobrý pomocník k řešení toho, jak napsat vtipný text? To možná ne, ale tady opravdu dobře vidíte, že je možné zkombinovat skoro všechno. Jen z toho nemůže vzniknout nepřehledná džungle, kde se ztratí původní záměr. Pořád platí to, co bylo řečeno na začátku. Použijte něco, co zaujme. A hlavní sdělení se pak už jen “sveze”. 

7. Sebeironie a „sebesranda“

V rodinném podniku Žufánek jsou pověstní chutnými nápoji všemožné voltáže. A taky smyslem pro humor. Ten jim fakt nechybí. A nadhled taky ne. 

Umět si ze sebe udělat srandu je to vůbec nejcennější umění. Tak se ho nebojte ukázat, pokud jím disponujete. Nebo se ho naučte.  

Toliko k některým způsobům, jak se můžete dobrat vtipného příspěvku. Samozřejmě nejsou všechny, samozřejmě se dá vtip udělat i jinak. Ale my jsme slíbili malý návod, nikoliv komplexní manuál. 

Pamatujte, že ani ten nejlepší vtip není samospásný. Vždycky je třeba pamatovat i na další prodejní nástroje.

Mrkněte třeba na náš vzor marketingového plánu s ukázkou a pokud jej shledáte přínosným, můžete si za příslušný obolus koupit šablonu na celý rok. 

Humoru a obchodu zdar!

Jana Eckhardtová

23. 6. 2020

Logo Malá marketingová

Šablona marketingového plánu

Kompletní návod na tvorbu marketingové strategie pro váš byznys. Na celý rok, měsíc po měsíci. 7kroková šablona včetně pracovního manuálu a online návodů! Zvládněte na jedničku analýzu i praxi. Ne bez práce, zato za bezkonkurenční cenu.

další články z kategorie ,

marketingový plán ležící na dřevěném stole Marketingový plán nebo rozpočet na komunikaci. Ideální čas se do nich pustit je právě teď - Je totiž dobré mít základní směr, kterým nadcházející rok vyrazíte. Buďte ale flexibilní a nebojte se změn nebo experimentů. Inspirovat… přečíst článek
dobrý obchodník je nad zlato Miluju PRAVÉ obchodníky. Jsou pro firmu nad zlato! - Naučte své obchodníky generovat nové zákazníky/leady pohodlněji. Objevte „nové“ akviziční kanály a potenciál, který skrývají. přečíst článek
AI copywriter AI copywriter jako budoucnost textařiny? Rychlý, přesný, ale… - AI copywriter (chatbot) vám při tvorbě textů může hodně pomoc, ale má své mouchy. Co ještě potřebujete k tomu, aby… přečíst článek
Doplňte váš komunikační mix o direct mail Direct mail není krok zpět. Zkuste ho přimíchat do komunikačního mixu - Osobním dopisům ještě neodzvonilo. Přidejte je do vašeho komunikačního mixu a zkuste zaujmout i ty, kteří upřednostňují starý dobrý papír. přečíst článek

Nejste si jisti? Svěřte se, kde vás tlačí bota.

Vybereme optimální řešení dlouhodobého marketingu a formu spolupráce, která vám přinese ovoce.

Nestačí? Chcete víc?

plán

marketingový

plán

Sestavení marketingového plánu – strategie na rok. Výpočet potenciálu trhu, přesné zacílení. Výběr efektivních komunikačních kanálů a plánování obsahu. Podrobný harmonogram aktivit a jejich správa. Návrh rozpočtu a monitoringu. Pěkně měsíc po měsíci.

 

manažer

marketingový

manažer

Externí marketingový manažer pro řízení a realizaci online marketingu i offline aktivit. S letitými zkušenostmi s tvorbou marketingových strategií a realizací marketingových kampaní. K pronájmu na 20, 40 i více hodin v měsíci.  Zaplatíte odpracovaný čas, získáte know-how celého týmu specialistů a projekt manažera.

strategie

marketing pro

B2B firmy

Tvorba marketingové strategie a realizace marketingových aktivit pro B2B sektor malých a středních firem. Orientovaný na jasné cíle a výsledky. Pro domácí trh i zahraničí. S externí marketingovým manažerem pro řízení a specialisty pro realizaci online i offline aktivit.

 

 

školení

Obchod(ování) na

LinkedIn

LinkedIn je bez debat každodenním nástrojem obchodníka. Od získávání zcela nových, ale pečlivě vybraných kontaktů, přes budování povědomí o produktu/službě, tvorbu vztahu až po získávání zakázek. S LinkedInem a jeho funkcemi každý měsíc získáme přes 150 vybraných spojení a více než desítku „teplých“ dotazů k tomu.