Mikroprostředí vaší firmy
Cílem je tedy porozumět, jak vaše firma funguje a na základě této marketingové analýzy posoudit, zda se jedná o silné či slabé stránky. Na základě informací z vnitřní a vnější analýzy pak budeme schopni sestavit situační analýzu neboli SWOT. Nyní spolu získáme informace z tzn. analýzy vnitřního prostředí.
Na co se ve zkoumání zaměříme?
- Fyzické faktory
- Lidské faktory
- Finanční faktory
- Nehmotné faktory
- Současný marketingový mix
Pojďme se pustit do marketingové analýzy
Pro každou skupinu faktorů si zase vyrobíme přehled možných oblastí zkoumání. U každé položky posoudíte zda je ve vztahu k vaší konkurenci vaší silnou nebo slabou stránkou, tzn. z hlediska její hodnoty, napodobitelnosti, vzácnosti, využitelnosti atp.
Pokud jste se rozhodli tvořit otázky sami, pak se nechte inspirovat:
Fyzické faktory
- Jaká je vaše technologie, technologické vybavení – stroje, operace …? (+/-)
- Jak jsou na tom vaše výrobní, prodejní , servisní či jiné prostory? (+/-)
- Jaké vybavení používáte k distribuci směrem k zákazníkovi (vozový park, potrubní pošta J…? (+/-)
Personální faktory
- Počet a struktura pracovníků – dostačující, nadbytek, nedostatek, vyhovující, nevyhovující… (+/-)
- Pracovní podmínky – fyzické podmínky pro práci (+/-)
- Pracovní atmosféra a nadšení pro práci – pohoda, anarchie, nevole… (+/-)
- Hodnocení a motivace pracovníků (+/-)
- Vnitřní komunikace – organizovaná, chaos, přátelská, autoritativní…(+/-)
Finanční faktory
- Vývoj obratu za 5 let – roste, klesá, stagnuje
- Vývoj rentability (zisku) za 5 let – roste, klesá, stagnuje
- Disponibilní kapitál (částka, kterou máte opravdu k dispozici)
- Schopnost splácet závazky – splácíme, nesplácíme, splácíme se zpožděním
- Zadluženost
- Vlastní versus cizí zdroje
Nehmotné faktory
- Definujte vaše know-how pro oblasti, ve kterých podnikáte (+/-/srovnatelné)
- Subjektivní hodnocení image firmy na trhu – jednička, průměr, jednou z mnoha…(+/-)
- Definujte svou image – např. standardizovaná řešení pro malé a střední podnikatele…(+/-)
- Jaké jsou vaše znalosti trhu, na kterém podnikáte a zákazníků, které obsluhujete – detailní, mám určité povědomí , sleduji vývoj …(+/-)
Současný stav marketingového a komunikačního mixu
- Popište své produkty z hlediska užitku, který poskytují, výhod, obsahu, servisu.. (+/-)
- Jaká je vaše cenová politika – náklady, cenové hladiny, slevy, stanovení ceny, platební a dodací podmínky (+/-)
- Jaké využíváte současné způsoby distribuce produktů či služeb od vás k zákazníkovi – přímá, za využití prostředníků, online… (+/-)
- Jakými způsoby (nástroji marketingové komunikace) komunikujete se zákazníky – pro vzbuzení zájmu, pro budování důvěry, při prodeji a po prodeji…(+/-)
Shrnutí
Situační analýza vnitřního prostředí:
- Fyzické faktory
- Personální faktory
- Finanční faktory
- Nehmotné faktory
- Současný marketingový a komunikační mix
Zkoumejte všechny faktory ve srovnání s vaší konkurencí.