Vytvořte prodejní stránku a zautomatizujte prodeje
Taky se někdy zapomenete v blažené představě, kdy sedíte u počítače a odklikáváte nové objednávky a přijaté platby… Jedna, druhá, padesátá…
Kruci, to by byl život!
Co říkáte? Že jste skálopevně rozhodnuti a váš produkt stojí za to?
Nu dobrá, rezervujte si „pár dní“ a začněte třeba prodejní stranou. Rozhodně neprodáte všechno, co si zamanete, nicméně zkuste svá rizika minimalizovat.
Ať to stojí za to
Ať už nabízíte videa, vzdělávací videokurzy, školení, workshopy, webináře, e-booky, manuály, podcasty, knihy, online systémy, ale i fyzické produkty – nevytvářejte nesmysly, zkuste něco, co zákazníkům pomůže, potěší. Autoři celorepublikových kampaní ve stylu „Jak se stát milionářem do 3 měsíců“ sice vzdělávacím online produktům trochu pokazili reputaci, ale alespoň si s nápady trochu vyhrajete.
Věřte, že koncept a vytváření produktu/služby vám sežere hodně času, hlavně vašeho vlastního. A výdaje? Možná budou vyčísleny pouze ve vaší práci, ale možná si hodně připlatíte – za grafika, za videomakera, za systém….
Tak se rozmyslete, do čeho svou energii vložíte.
Trefujte do černého nebo aspoň do šedého
Komu je váš produkt či služba určena? Jaké potíže zákazník v souvislosti se službou řeší? Kde můžete zákazníka zastihnout? V práci i mimo ni. Na internetu či naživo? A co konkurence?
Vytváření cílovek vám zavaří mozek, ale stojí to za to. Určitě se nevyhnete testování i subjektivním omylům, ale zcela určitě předejdete plošnému zacílení, které vás vyjde pekelně draho.
Prodejní nástroj
Předpokládám, že většina z vás malých a středních podnikatelů nemá v úmyslu vytvářet svá vlastní prodejní řešení v případě jedné či několika málo prodejních stránek. To by se vám nevyplatilo. Pro tyto případy naštěstí existuje několik online řešení prodeje, které si za určitou sumu zkrátka pronajmete a svěříte mu prodejní proces od objednávky až po děkovací stránku.
Po krátkém pídění mi byly doporučeny následující prodejní nástroje:
- FAPI od Davida Kirše, bratru za tisícovku za měsíc.
- Clipsan Václava Krajňáka od 590 Kč/měsíc.
- Simpleshop od Daniela Nytry za 5% z prodané částky za měsíc.
Mé srdce zaplesalo nad Simpleshopem, pro jeho jednoduchost a intuitivní ovládání, nicméně pravdou je, že ostatní dva jsem podrobně nezkoumala. Jenom abych k nim nebyla nespravedlivá. Vy si vyberte, co sedne nejvíc vám.
Nastavení takové prodejní stránky není úplně bez práce, navíc pokud jste to nikdy nedělali. Ale zvládla jsem to já, takže vy určitě také. Myslím si, že mě to suma sumárum, včetně propojení s bankou, GoPay, tvorbou obchodních podmínek atp. stálo jeden den života. Odhadem. Včetně půl hodiny s programátorem, který vše propojil s prodejní stránkou.
Na co se připravit:
- Nastavení produktu a ceny
- Tvorbu obchodních podmínek včetně znění ochrany spotřebitele
- Vzhled stránky a prodejního formuláře
- Nastavení faktur
- Nastavení firemních údajů a bankovních účtů
- Propojení s e-mailingovými nástroji
- Propojení s platebními bránami
- Automatické párování plateb
- Propojení s účetnictvím
- Případně EET – více další bod
- Propojení s prodejní stránkou – prodejní tlačítko a objednávkový formulář
Elektronická evidence tržeb
Nezapomeňte, že platby online kartou od 1. 3. 2017 podléhají EET. Zde si zjistěte, zda se to týká i vašeho produktu či služby.
S klidným svědomím ale můžu potvrdit, že:
- Všechny e-booky, manuály, návody, knihy, které sami vydáváte (jste jejich autorem, NACE 58-11), spadají do EET až od 1.3.2018.
- Všechny kurzy a školení rovněž (NACE 85).
Osobně jsem to zjišťovala na finančním úřadě, takže je to prověřené.
Pište příběh prodeje
Určitě si lámete hlavu s tím, jak vytvořit prodejní stranu, která vynese co nejvíce konverzí. Zda má být krátká a stručná nebo jako příběh na pokračování. Co všechno má být řečeno a jak. Říkat čistou pravdu nebo lehce fabulovat?
Prodejní stránka není otázkou vašeho osobního vkusu, ale hlavně vkusu vašich zákazníků. Vytvořte si aspoň 2 varianty, ty otestujte a vyberte tu lepší. Nebo taky ne.
Nebojte i já občas střílím na poprvé ostrými náboji, ale vám to radit nemůžu. Nicméně pokaždé využívám některých (nemusíte nutně všech) z následujících prvků, které by prodejní stránka měla obsahovat.
Prodejní strana jako malovaná aneb pište příběh prodeje sami nebo si stáhněte Šablonu prodejní strany.
Slibem nezarmoutíš, ale lež má krátké nohy
Nadpisem definujte hlavní užitek služby/produktu:
- Zvedněte obraty o 20000% (pokud je to pravda?)
- Zkroťte facebookové reklamy
- Pište jako copywriter(ano, to jsem si půjčila od Otta Bohuše)
- Podnikejte z pláže (od plážové povalečky Stanislavy Mrázkové)
- Vaše linka má náš hlas. Pronájem call centra za 300 Kč/měsíčně
- Atp.
Sdělte to čtenáři s patřičným důrazem, razancí a barevností. Rozvášněte se a dejte do toho emoci, ale nelžete. Není nic horšího, než když slibujete hory doly a produkt či služba tomu zdaleka neodpovídá. Zaděláváte si tak na problémy.
Problém versus řešení
V perexu (úvodním odstavci) načrtněte čtenářovo soužení v šedočerných barvách. Ukažte mu, že existuje řešení, a že v tom není sám. Pokud se s problémem ztotožní výrokem „jo jo, todlencto přesně řeším“, máte o pozornost postaráno. Bude chtít vědět víc.
Pošlete je do ráje
Můžete a nemusíte navodit u čtenáře snění. Jaké by to bylo, kdyby už to bylo. No představte si, jaké by to bylo, kdyby….
- …se vám zdvacetinásobil obrat,
- pozvedla se vám ňadra o 5 cm,
- nezlobila vás tak zatraceně záda…
Já to osobně nepoužívám, protože mi to přijde manipulativní, ale proti gustu žádný dišputát.
Použijte a dokažte
K čemu je služba/produkt dobrá. Jak se používá, s čím pomáhá a jaké jsou prokazatelné výsledky, výhody či přínosy. Doložte to slovy kupujících (samozřejmě těmi dobrými).
Co to umí
Co konkrétně služba/produkt dovede – seznam funkcí, hejblátek, tlačítek…
Srovnávejte (hrušky s hruškama)
Chcete-li být obzvlášť neodbytní, poukažte na stav s vaším produktem a bez něj. Nějak podobně to má u preventivních vyšetření Onkologický ústav v Brně na Žlutém kopci.
Preventivní vyšetření vás stojí 5 000 Kč.
X
Ale léčba rakoviny 12 měsíců pracovní neschopnosti, hodiny utrpení….
Omlouvám, se nebyl to zrovna positivní příklad, ale přišel mi na mysl první.
Představte se
Pokud jste na trhu nováčkem, vybarvěte své profesní kvality. Protože:
- Vy jste fitness trenér už 15 let.
- Marketingový mág už od střední školy.
- Léčitel od svého prvního karmického vtělení.
Vyzvěte k činům
Pobídněte návštěvníky k akci – prodeji (registraci, stažení, zhlédnutí…). Nezapomeňte na pěkná tlačítka, objednávkové formuláře a děkovací stránky.
Garantujte
Pokud jste schopni zaručit vrácení nebo jinou kompenzaci mrzutému kupujícímu, je právě zde ten správný prostor. Zase platí staré známé – slibujte, co můžete splnit. Malými písmeny pod čarou klienta spíše naštvete.
Omezte časem
Je-li vaše nabídka časově omezená, sdělte to zákazníkovi.
FAQ – často kladené dotazy
Připravte si odpovědi na nejčastější otázky, ať si nemusíte pořizovat help line.
Příklady dlouhých prodejních stran (většinou patrné u následovníků Davida Kirše – nic pro ti němu opravdu nemám):
- http://www.denisaarichard.cz/kalendar-akci/thajsko-hojnost/
- http://www.sebevedomazena.cz/zeny-zenam/
- http://davidkirs.cz/zlatyrok/zz/
- http://www.sebevedomazena.cz/umeni-leadershipu-zz/ – toto je opravdu extrém.
Příklady krátkých prodejních stran, které se líbí mě:
- https://www.danielnytra.cz/kurz-dlouhodoby-marketing/ – i když tato je dlouhá, ale líbí se mi
- https://www.modrakrev.cz/facebook-reklama-zacatecniky/
- http://ottocopy.cz/audiokniha-piste-jako-copywriter
- https://ales-kalina.cz/vstupenka/seminar-emocni-rovnice-v-ostrave-28-3-2017/ – delší, ale fajn
A samozřejmě to všechno zabalte do zlatého papíru a převažte mašlí. Využijte grafických možností vlastního webu nebo vytvořte samostatnou microsite s responzí.
Vytrubte to do světa
Připravte se na komunikační kampaň. Čeká vás kreativa – obrázky, texty i tvrdá data nutná pro automatizaci – e-mailingy, párování, cílová publika, nastavení konverzí, automatizace …
Pro začátek se vraťte k cílovým skupinám a vyberte komunikační kanály pro masovou akvizici i pro remarketing – Facebook, Linkedin, e-mailing, PPC …
Nezapomínejte přitom na jednotlivé rozhodovací fáze kupujícího:
- Získejte, co nejvíce pozornosti – čeká vás prachsprostá akvizice. Zaútočte jasným sdělením a nefabulujte. Představte si zákazníkovo trápení a podstrčte mu jednoznačné řešení pod nos včetně poutavé grafiky (od grafika nebo sami na canva.com). Určitá část koupí hned, odhaduji tak od 0, 5 – 1 % max, ostatní budou přemýšlet déle. Počítejte s proklikem průměrně 3 – 5 Kč (ale můžete jej povedenou kampaní stáhnout i níž) a minimem 1 000 prokliků, aby jste něco vůbec vyhodnotili a to se nedočkáte valných výsledků. Takže se přimlouvám za další tisícovky prokliků. Nezapomeňte na A/B testování. Vyberte, co funguje nejlépe a vytrvejte.
- Nechte je na sebe zvyknout – nedůvěřivce si musíte hýčkat. Ukažte, co umíte, co jste udělali, dejte jim něco, co stojí za to nebo je jenom nechte vychladnout a poté je zasáhněte opakovaně (remarketing).
- Zaútočte znova – možná někdo váhá, možná na svůj záměr zapomněl, připomeňte se mu znova. Nastavte remarketingové kampaně cílené na všechny, které navštívili dané stránky vašeho webu. Nezapomeňte, že této fázi předchází dostatečně dlouhá akvizice. Jen tak dosáhnete dostatečně velkého publika pro znovuoslovení.
Vyhodnoťte výdaje a příjmy a jede se dál.