Facebook od hlavy až k patě

Pravda přiznávám se, že jsem se do tohoto návodu pouštět nechtěla. Protože jich lítá po webu stovky, nejsem specialista a vůbec. Přiměla mě k tomu až jedna moje zákaznice, která si přála zasvětit do tajů Facebooku.  A protože většina článků rozebírá dílčí aktivity Facebooku (=FB)… A protože jsem stále nemohla narazit na nějaký komplexní návod zdarma, se kterým by si malý podnikatel vystačil…

Proto jsem sesypala do jednoho pytle své osobní zkušenosti i zkušenosti ostatních expertů a tady to máte.  Věřím, že stručně, přehledně a názorně. Ve 4 pojednáních:

  1. Co vlastně chcete. Po kom to chcete a o čem si proboha budete povídat. O nastavení cílů. O odhalení zákazníka. O tvorbě obsahu. O skvělých příspěvcích, tvorbě a editaci. O frekvenci a o zdrojích návštěvníků. O tom pojednává tento článek.
  2. Jak využít stávající databáze a webové návštěvníky při budování FB stránky. O tvorbě cílových skupin za využití e-mailové a telefonické databáze a návštěvníků webu.
  3. Jak popostrčit výsledek směrem k cílové pásce. O možnostech reklamy na FB. O tvorbě reklamy. O správě reklamy. O rozpočtech.
  4. Jak změřit, jestli se to všechno povedlo.

Co vlastně chcete (FB cíle)

Respektive, co můžete po Facebooku chtít, pokud jej využíváte ke svému podnikání:

  • Můžete zvyšovat povědomí o svém počínání. V tomto případě vás bude zajímat zejména dosah nebo zásah. Zkrátka, kolik lidí vaše stránka či příspěvek oslovil.
  • Můžete budovat značku. O čemž vás přesvědčí zejména aktivita fanoušků či čtenářů příspěvků. Jejich laijky, komentáře  či sdílení.
  • Nebo můžete prodávat. Což logicky chcete vidět na vašem účtu.

Co tedy chcete vy?

Tipnu si. Chcete prodat. Nicméně k tomuto cíli se stejně nedostanete jinak než přes zvyšování povědomí a budování značky. Takže hlavní cíl bude vždy kombinací cílů předešlých. Zkrátka vše se vším souvisí. Zkuste si Facebook představit jako prodejnu, do které vejde poprvé zákazník. Nejdříve si vás oťuká, porozhlédne se, co nabízíte. Vyzkouší pár modelů. Otestuje. Poté se začne ptát a vy odpovídáte. Získává důvěru. Až teprve, co o vás ví více a vy o něm, tak přistoupíte k prodeji. Tak funguje i Facebook.

Určitě se vzdejte myšlenky, že založíte stránku, vložíte pár prodejních postů (=příspěvků) a začnou se dít věci! Nezačnou.  Jděte do toho systematicky. Předem si spočítejte kolik času můžete věnovat (tvorbě obsahu, příspěvků, správě kampaní, vyhodnocování, reakcím…) a logicky vyvoďte výsledek.

Fejsbubububububuk

Nechci vás nikterak strašit, taky jsem často „sociálně závislá“. Protože chci být v kontaktu, chci vědět a být v obraze a drbat je prostě lidské

Ale

  • Stojí vám to za ztrátu času, který do FB investujete?
  • Co ztráta soukromí?
  • Nevadí vám, že musíte být stále online?
  • Máte čas odpovídat a reagovat?
  • Co když pustíte do světa, co nechcete?
  • Chcete být propírání bez kontroly?

Mladý muž 25 – 35 let, vyšších příjmů, zajímající se o krásné ženy a rychlá auta a automatické pračky

Ano hádáte zcela správně, řeč je, jak jinak, o zákazníkovi. Cílové skupině. Personě. Vyberte si, co je vám milé. Facebook má totiž docela velké kouzlo v možnostech cílení na jednotlivé zákaznické segmenty.  Proto je nutné předem vědět:

  • Kdo je váš zákazník (minimálně zda žena, muž, stáří…).
  • O co se zajímá a jaké má potřeby, když chce koupit specifický produkt (ten váš).
  • Co řeší za otázky, které ho nabádají koupit (váš) produkt či službu (odpovězte mu na ně, poučte jej, nabídněte mu rychlé řešení).
  • Kde se vyskytuje a kde jej chcete mít? (v ČR nebo v Brně, na Havaji….).
  • Jaké může mít záliby, co ho zajímá nebo musí zajímat (studuje Elle nebo spíše Hospodářské noviny….).
  • Co po něm vlastně chcete, aby udělal? A proč to má udělat (stal se fanouškem, nebo něco „okusil“ nebo už je připravený koupit?) Musíte mu to říct.
  • A v neposlední řadě otázka. Používá FB? Ale na to už jste měli odpovědět daleko dříve, při sestavování marketingového plánu, potažmo při segmentaci zákazníků.
  • Atp…

A pokud chcete a máte-li zdravou sebereflexi (jinak to přenechte kolegovi) můžete se ptát sami sebe:

  • Sdílel/a bych tento obsah s mými přáteli?
  • Je obsah aktuální a relevantní (vzhledem k mému podnikání)?
  • Je zdroj důvěryhodný (pokud doporučujete).
  • Je obsah zajímavý (tzn. užitečný, zábavný, poučný, překvapivý…)
  • Jak byste reagoval/a, kdyby se objevil ve vašem kanálu příspěvků?

Abyste nebyli zklamáni předem, připojuji jenom krátkou zmínku o typech zákazníků.  Některá označení jsem si vypůjčila od kolegů marketérů, s ostatními mám vlastní zkušenost:

Udělám si sám

Skupina lidí, která si vše udělá podle svého. Hltají vaše návody, zkoušejí je, píší vám dotazy, ale většinou si od vás nic nekoupí. Pokud to není v akci nebo zdarma. Zase na druhou stranu, dělají vám dobré jméno a aktivitu na stránce.

Váhaví střelci

Zajímají se primárně  o kvalitní obsah i kontakty. Doporučují vás a pokud u nich vznikne potřeba, poptají u vás. Tyto si hýčkejte.

Brblalové

Stěžují si vždy a všude. A většinou vás pěkně prudí. Ale neklesejte na mysli, dělají to všude bez sebemenších důkazů. Zklidněte se. Požádejte je o detaily a odpovězte na jejich dotazy. Většinou vám stejně neodpoví.

Kupující

Vaši zákazníci. Uživatelé, kteří hledají konkrétní pomoc a u vás ji najdou. Většinou se neúčastní komentářů či sdílení. Mají faktickou potřebu a tu uspokojí. Pokud budou spokojení koupí znova.

Komunikovat. Proboha, o čem?

Nic naplat. FB kanálem plným prodejních příspěvků si mnoho fanoušků nenaděláte.  Lidé chtějí vědět, vyzkoušet, bavit se, být varování, vtahování, vláčení, orání, sázeni….Pardon. Prostě chtějí si povídat, interagovat. Nechtějí být bombardování zaručenými komplexními službami se 20letou praxí v oboru s jedinečnými vlastnostmi a individuálním přístupem…

K tomu, aby se z neznámého jedince stal váš zákazník, vede kostrbatá cesta. Zákazník chce:

  • Být zaujat
  • Pojmout důvěru  
  • Jednoduché a přímé řešení, které koupí
  • Být tázán, jak se mu daří a potom vám dá krásnou referenci nebo vás pěkně sprdne
  • Zůstat v obraze. A poté koupí znova nebo o vás poví Pepíkovi ze sousedství či Marušce z práce.
  • A tak pořád dokola. A samozřejmě někteří z nich nekoupí a nekoupí, i kdybyste se postavili na hlavu. Je dobré to brát v potaz.

Dobré copy, zákazníků kupy

Já vím. Básník ze mě nikdy nebude. Abyste však zaujali, získali důvěru a potažmo prodali, potřebujete obsah. Aby bylo, o čem komunikovat. K tomu potřebujete vědět, co zákazníka z vašeho oboru zajímá, co potřebuje, co si přeje, co je užitečné.

Teprve poté opravdu víte, jaké typy příspěvků by mohly zaujmout. Na výběr máte spoustu témat, kupříkladu:

  • Rady, tipy, návody. Vždy v spojené s vaším produktem.
  • Ukázky, jak TO (váš produkt) funguje. Ochutnávka, vyzkoušení…
  • Tipy, jak TO využít, co nejlépe
  • Příběhy lidí, kterým TO vyřešilo problém
  • Ukázky, jaká je s TÍM švanda nebo, co vám bez TOHO hrozí (kuriozity, návody…)
  • Příběh vaší firmy. Představení lidí, kdo za TÍM stojí a co pro TO dělají
  • Helpdesk pro všechny, kteří s TÍM mají potíže
  • Komu TÍM pomáháte a jak. A mnohé další lákadla
  • + prodejní příspěvky
  • + notná dávka emocí (lidé milují trapnosti, zvrácenosti, vtip, hrozby, názory většiny….)
  • + jednoznačnou výzvu k akci, tzn. co vlastně po zákazníkovi chcete (kup, registruj, ochutnej…)
  • A nezapomeňte, že upřímnost a pravda vítězí. Jakmile jednou něco vypustíte, stane se  z toho nekontrolovatelná střela

6 x příspěvek na Facebooku

Příspěvek nemusí být jen odkaz či obrázek.  FB nabízí tyto možnosti:

  • Fotografie – vybírejte kvalitní fotografie, na post nejlépe v min. rozměru 500 x 280 px. Většinou obdrží více lajků a méně komentářů.
  • Text – většinou přináší více komentářů. Podmínkou je hodnotný obsah.
  • Odkaz – zvýší návštěvnost dané stránky. Při dobrém obsahu můžete očekávat lajky a sdílení.
  • Video – v současné době velký hit. Počítejte s lajky, sdílením i komentáři
  • Událost – koncerty, veletrhy, setkání, webináře….
  • Nabídka – můžete vytvořit speciální nabídku (např. slevu ve výši 50%) na TO. Zadává se pomocí tzn. Promo kódu, který vaši zákazníci vloží na danou stránku, kam je nabídkou přivedete. Výhodou je snadné vyhodnocování.

Obr.  Typy FB příspěvků

Vymazlený příspěvek

Pusťte se nyní do tvorby postů. Věřím, že každý z vás to svede sám, takže si vytvoříme pouze jeden ukázkový. Princip je totiž stejný.  Budeme chtít vyvolat zájem o stažení návodu zdarma (na pračku, na manželku, na marketing, co já vím…) Cílem je sběr e-mailových kontaktů.

Vložte do vašeho kanálu odkaz na cílovou stránku. Poté uvidíte přibližně toto:

Obr.  Tvorba příspěvků. Odkaz

Odstraňte odkaz a vymyslete slovo do pranice.

Vyberte relevantní fotografii v min. velikosti 500×280 px.

V případě, že se rozhodnete příspěvek  podpořit reklamou, nezapomeňte, že obrázek může obsahovat pouze 20% textu. Zda jej máte správě, můžete otestovat zde.

Zvolte poutavý titulek.

Vytvořte text, který napoví, co chcete produktem, článkem … uživateli sdělit. Navnaďte jej.

Obr. Tvorba příspěvku

Změna je šance aneb editací k úspěšnému cíli

Má váš příspěvek úspěch nebo je na okraji zájmu? Nevěšte hlavu a zkuste jej upravovat.

Souhrn všech příspěvků naleznete ve Správci reklam. A to v levém sloupci Facebooku.

  1. Nastavte se do položky Kampaně.
  2. Vyberte příspěvek, který chcete editovat a klikněte na něj. V levé části se vám objeví náhled příspěvku.
  3. V levé části obrazovky můžete daný příspěvek editovat.

Můžete libovolně:

  • Hrát si s texty, titulky, obrázky a tlačítky.
  • Měnit nastavení rozpočtu, časového harmonogramu.
  • Měnit umístění zobrazování příspěvku.
  • Kombinovat cílové skupiny a způsob účtování.
  • Zkrátka ladit až do zblbnutí.

Obr.  Editace příspěvku

Každý zvlášť nebo dohromady

Předpokládám, že jste již obsahu znalí a máte vybraná 2 – 3 dlouhodobá komunikační témata, o které se se zákazníky chcete dělit. Ovládáte kouzlo tvorby skvělých příspěvků a teď se logicky ptáte: Kdy příspěvky tvořit.

Poté máte možnost:

  1. Příspěvky vkládat  v den zveřejnění. Po jednom.
  2. Vkládat příspěvky hromadně, např. na celý měsíc dopředu. V tomto případě využijte funkce Naplánovat příspěvek (datum a hodina zveřejnění). Vytvoříte je najednou a na měsíc máte vystaráno.  Nezapomeňte však na ně reagovat.

Obr.  Plánování příspěvku

Obr.  Seznam naplánovaných příspěvků

Denně či jednou za týden

Já myslím, že ideální frekvence neexistuje. Zřejmé je, že vítězí kvalitní obsah nad kvantitou příspěvků (naprosto nemístných vytvářených jen pro zvýšení jejich počtu). Lepší 3 kvalitní příspěvky za měsíc než 20 o ničem. Můj názor. A navíc, máte vy osobně čas číst každý týden 5 příspěvků, aniž by vám pisatel nelezl na nervy?

U malých podnikatelů bývá indikátorem frekvence zejména jejich čas, který mohou věnovat tvorbě kvalitního obsahu. A potom rovněž otázka dlouhodobé udržitelnosti. Pokud čas nemáte, raději se do komunikace na sociální síti nepouštějte.

Kde se berou? Aneb, kde získávat facebookové fanoušky

V první řadě mějte na paměti, že méně je někdy více.  Lepší mít tisíc dobrovolných fanoušků v hrsti, než-li desetitisíce podmíněných duší na střeše.  Za každou kvalitní databází stojí hodně práce a také trpělivosti.

Uvádím nejčastější možné kanály, kterými lze získat fanoušky stránky či skupiny:

Za mě takto ne

Nakupování databází. Stejně jako v e-mailingu, osobním prodeji a v další komunikaci, tato strategie budování značky nefunguje. Jeví se jako logická a snadná možnost. Kdo ji vyzkoušel  potvrdí, že kupujících je pár, ale stálých zákazníků jako šafránu. Nakoupí a jdou o dům dál. A to nemluvím o dopadu na značku. Vaše chování není moc košer. A doba tlaku na zákazníky je ta tam.   

A navíc,  kdo by chtěl mít 10 000 fanoušků z Brazílie, když máte kavárnu v Brně?

Like za odměnu. Tyto podmíněné lajky pravděpodobně také nebudou to pravé ořechové. Pokud někomu pravidelně (myslím tím, že slevy jsou váš každodenní chleba, nikoliv nástroj podpory prodeje) nabízíte 50% slevu podmíněnou kliknutím na lajk, tak to pravděpodobně dost lidí provede.  Protože, proč ne, když to jde? Ale opravdu si myslíte, že k vám pojmuli srdečný vztah? Nikoliv. Jakmile to samé udělá vaše konkurence. Šup a jsou jejich. Uvrtali jste se do přetahované, nikoliv do budování značky. Zase zdánlivě jednoduché, ale z dlouhodobého hlediska k ničemu.

Takto ano

  • Stávající zákazníci, obchodní partneři, zaměstnanci a jejich přátelé. Tito lidé vás pravděpodobně mají rádi, mají s vámi pozitivní zkušenost, kterou zajisté rádi šíří dál. Je skvělé s nimi začít.
  • Dobrým obsahem. Každopádně, jako všude, dbejte na obsah. Vysvětlete zákazníků, proč stojíte za spojení, co jim přinášíte za výhodu a k čemu to mohou využít. A poté své sliby také dlouhodobě naplňujte. Fanoušci si vás po čase najdou sami.
  • E-mailing. Komunikujete-li se zákazníky e-mailem, rozhodně jej můžete vyzvat k připojení na FB
  • Firemní web, osobní stránka či e-shop
  • Osobní setkání.  Při prodeji produktů na prodejně. Na vizitkách, plakátech…
  • Reklamou a to zejména cílenou. Při rozjezdu se bez ní pravděpodobně neobejdete.

Pokud máte hotovo vytvořte si cílová publika. Využijte možnosti reklamy a nezapomeňte to všechno změřit.

Jana Eckhardtová

18. 5. 2015

Logo Malá marketingová

Šablona marketingového plánu

Kompletní návod na tvorbu marketingové strategie pro váš byznys. Na celý rok, měsíc po měsíci. 7kroková šablona včetně pracovního manuálu a online návodů! Zvládněte na jedničku analýzu i praxi. Ne bez práce, zato za bezkonkurenční cenu.

další články z kategorie

Má ještě smysl chodit s placenou reklamou na Facebook? Má! - Je pravda pravdoucí, že Facebook se ubírá vpřed mílovými kroky. Proto jsem se vrhla po hlavě do školení od Honzy… přečíst článek
Návod na vtipný příspěvek a příklady, kdy se (nám) to povedlo - Rádi se bavíte? Drtivá většina lidí taky. Proto se nejspíš “zarazí” u příspěvku, který je rozesměje. Je radno být vtipný… přečíst článek
V módu Facebookového kódu | malá MARKETINGOVÁ V módu Facebookového kódu - Chcete vědět o návštěvnících svých stránek maximum. Dejte jim sledovací zařízení - Facebook pixel. Implementujte si kód do stránky a… přečíst článek
Facebookové „kódování“ aneb FB pixel a události | malá MARKETINGOVÁ Facebookové „kódování“ aneb FB pixel a události - Pokud jste doposud nepoužívali Facebook pixel, tak si jej rychle opatřete. Zjistíte tak mnoho nového o návštěvnících webu, ale i… přečíst článek

Nejste si jisti? Svěřte se, kde vás tlačí bota.

Vybereme optimální řešení dlouhodobého marketingu a formu spolupráce, která vám přinese ovoce.

Nestačí? Chcete víc?

plán

marketingový

plán

Sestavení marketingového plánu – strategie na rok. Výpočet potenciálu trhu, přesné zacílení. Výběr efektivních komunikačních kanálů a plánování obsahu. Podrobný harmonogram aktivit a jejich správa. Návrh rozpočtu a monitoringu. Pěkně měsíc po měsíci.

 

manažer

marketingový

manažer

Externí marketingový manažer pro řízení a realizaci online marketingu i offline aktivit. S letitými zkušenostmi s tvorbou marketingových strategií a realizací marketingových kampaní. K pronájmu na 20, 40 i více hodin v měsíci.  Zaplatíte odpracovaný čas, získáte know-how celého týmu specialistů a projekt manažera.

strategie

marketing pro

B2B firmy

Tvorba marketingové strategie a realizace marketingových aktivit pro B2B sektor malých a středních firem. Orientovaný na jasné cíle a výsledky. Pro domácí trh i zahraničí. S externí marketingovým manažerem pro řízení a specialisty pro realizaci online i offline aktivit.

 

 

školení

Obchod(ování) na

LinkedIn

LinkedIn je bez debat každodenním nástrojem obchodníka. Od získávání zcela nových, ale pečlivě vybraných kontaktů, přes budování povědomí o produktu/službě, tvorbu vztahu až po získávání zakázek. S LinkedInem a jeho funkcemi každý měsíc získáme přes 150 vybraných spojení a více než desítku „teplých“ dotazů k tomu.