Slovní spojení marketingový mix určitě neslyšíte poprvé. Jsou to základní nástroje, které můžete jako firma používat, abyste dosáhli svých cílů. Jaké jsou čtyři nepostradatelné „ingredience“ tohoto mixu? Které z nich spočívají na bedrech vás, tedy managementu firmy, a které na interním markeťákovi nebo externí marketingové agentuře?

(Opravdu malé) historické okénko

O „mixu jednotlivých ingrediencí“ se už na konci 40. let 20. století začali bavit tehdejší průkopníci marketingu. Až zhruba o dvě desítky let později přišel s dodnes používaným pojmem „marketingový mix“ americký marketingový teoretik Jerome McCarthy. Definoval jej jako v současnosti v marketingových vodách zlidovělé 4P.

4P: product, price, promotion, place

Marketingový mix tvoří 4 vzájemně propojené složky. Jejich prostřednictvím jako firma uspokojujete cílový trh. Jaké to jsou?

  • PRODUCT. Tedy výrobek. Nejlépe takový, který odpovídá požadavkům vašeho zákazníka. Jen pokud člověka, který má předpoklady k tomu, aby si váš výrobek/službu/nápad koupil, důvěrně znáte, můžete účinně prodávat. 
  • PRICE. Cena, kterou zákazník za výrobek či službu zaplatí.
  • PLACE. Doslovně místo, které chápeme jako distribuční kanály a cesty, kterými se výrobek k zákazníkovi dostane.
  • PROMOTION, neboli propagace, česky se vžila zkrácenina „promo“. Jsou to aktivity, které dávají světu vědět o vlastnostech a výhodách výrobku a přesvědčují zákazníky, že bez něj nemohou žít.

Každé „pé“ marketingového mixu má to své

  • U výrobku se můžeme bavit o značce, kvalitě, designu, vlastnostech, balení…
  • S cenou souvisí maloobchodní a velkoobchodní ceníky, slevy a akce, podmínky splácení…
  • S distribučními kanály jsou spojené otázky kamenných prodejen a eshopů, skladových zásob, logistiky…
  • Pod propagaci patří reklama, přímý marketing, PR, osobní prodej, podpora prodeje… A další kanály, o kterých se podrobněji rozepíšeme níže. 

Marketingová agentura zvládne vše?

Mnoho firem tak trochu plete dojmy s pojmy. Myslí si, že doménou nás marketingových agentur je marketingový mix v plné šíři. To je ale omyl. CO budete prodávat, JAK to bude vypadat, KOLIK to bude stát a JAKÝM ZPŮSOBEM to dopravíte zákazníkovi, za vás opravdu vyřešit nemůžeme. To je v rukou vás, majitelů firem. Gró činnosti marketingových agentur je čtvrté zmíněné „P“: promotion nebo chcete-li propagace. Promo zahrnuje nepřeberné množství kanálů, souhrnně jim říkáme komunikační mix.

Komunikační mix, to je oč tu kráčí

Komunikační mix jsou online a offline kanály, kterými můžete svůj výrobek propagovat. Jsou jich desítky. O 52 různých komunikačních kanálech, které můžete v komunikačním mixu jako marketér či vedení malé či střední firmy použít jsme napsali samostatný článek. Níže jen rychlé shrnutí těch zásadních:

  • Reklama. Na sociálních sítí (Facebook, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok…), inzerce (v tisku, televizi, rozhlase), billboardech, PPC, katalagy, zbožomaty…
  • PR. Vyhledávače Google a Seznam, webové prezentace, mediální zprávy, eventy, sociální odpovědnost firmy (CSR)…
  • Přímý marketing. Emailing, SMS, direct mailing (poštovní dopisy), teleshopping a telemarketing, webináře…
  • Podpora prodeje. Soutěže, vzorky, dárky, prémie, kupony, slevy, cenové balíčky, akce v místě prodeje, výstavy a veletrhy, vzdělávací akce, věrnostní programy.
  • Osobní prodej. Akvizice nových zákazníků a komunikace s těmi současnými. 
  • Buzz marketing a virální marketing, které sází na princip samovolného šíření mezi cílovými zákazníky.

Váháte, který z komunikačních kanálů zvolit? Doporučujeme vám věřit číslům: připravili jsme pro vás tahák pro výpočet potenciálu a možných výsledků v 52 kanálech komunikačního mixu, který si můžete zdarma stáhnout. A pokud máte pocit, že ve všech těch marketingových a komunikačních mixech „plavete“, stačí se ozvat. Víme, kterými kanály dosáhnete nejlepších výsledků.

Chci promovat svůj výrobek.

Jana Eckhardtová

14. 7. 2022

Logo Malá marketingová

Šablona marketingového plánu

Kompletní návod na tvorbu marketingové strategie pro váš byznys. Na celý rok, měsíc po měsíci. 7kroková šablona včetně pracovního manuálu a online návodů! Zvládněte na jedničku analýzu i praxi. Ne bez práce, zato za bezkonkurenční cenu.

Delegování B2B marketingu není jednoduché Delegování marketingu v B2B: Jak na to, abyste měli čas i výsledky - Už je toho na vás moc? B2B marketing nemusí být jen na vás. Delegujte a uvolněte si ruce i pro… přečíst článek
Po start už to nefunguje. Začněte s moderním B2B marketingem. Digitální B2B marketing: Nezbytnost pro přežití a růst vašeho obchodu - Moderní B2B marketingové strategie transformují váš obchod. Bez nich to dnes už zkrátka nejde. Naučte se, jak na současný a… přečíst článek
Použití LinedIn Sales Navigátor pro B2B marketing Jak na B2B marketing přes LinkedIn: tvorba publika v Sales Navigator - Pořízení LinkedIn Sales Navigator se v B2B marketingu rozhodně vyplatí. Poradíme vám, jak ho využít na maximum. přečíst článek
(Spolu)práce na marketingové strategii se vyplácí Případová studie: funkční marketingová strategie v B2B - Že potřebujete pro B2B marketing konkrétní strategii, to asi víte. Jenže jak na ni? Jak ji sestavit vyhodnotit, poznat, jestli… přečíst článek

Nejste si jisti? Svěřte se, kde vás tlačí bota.

Vybereme optimální řešení dlouhodobého marketingu a formu spolupráce, která vám přinese ovoce.

Nestačí? Chcete víc?

plán

marketingový

plán

Sestavení marketingového plánu – strategie na rok. Výpočet potenciálu trhu, přesné zacílení. Výběr efektivních komunikačních kanálů a plánování obsahu. Podrobný harmonogram aktivit a jejich správa. Návrh rozpočtu a monitoringu. Pěkně měsíc po měsíci.

 

manažer

marketingový

manažer

Externí marketingový manažer pro řízení a realizaci online marketingu i offline aktivit. S letitými zkušenostmi s tvorbou marketingových strategií a realizací marketingových kampaní. K pronájmu na 20, 40 i více hodin v měsíci.  Zaplatíte odpracovaný čas, získáte know-how celého týmu specialistů a projekt manažera.

strategie

marketing pro

B2B firmy

Tvorba marketingové strategie a realizace marketingových aktivit pro B2B sektor malých a středních firem. Orientovaný na jasné cíle a výsledky. Pro domácí trh i zahraničí. S externí marketingovým manažerem pro řízení a specialisty pro realizaci online i offline aktivit.

 

 

školení

Obchod(ování) na

LinkedIn

LinkedIn je bez debat každodenním nástrojem obchodníka. Od získávání zcela nových, ale pečlivě vybraných kontaktů, přes budování povědomí o produktu/službě, tvorbu vztahu až po získávání zakázek. S LinkedInem a jeho funkcemi každý měsíc získáme přes 150 vybraných spojení a více než desítku „teplých“ dotazů k tomu.