Slovní spojení marketingový mix určitě neslyšíte poprvé. Jsou to základní nástroje, které můžete jako firma používat, abyste dosáhli svých cílů. Jaké jsou čtyři nepostradatelné „ingredience“ tohoto mixu? Které z nich spočívají na bedrech vás, tedy managementu firmy, a které na interním markeťákovi nebo externí marketingové agentuře?

(Opravdu malé) historické okénko

O „mixu jednotlivých ingrediencí“ se už na konci 40. let 20. století začali bavit tehdejší průkopníci marketingu. Až zhruba o dvě desítky let později přišel s dodnes používaným pojmem „marketingový mix“ americký marketingový teoretik Jerome McCarthy. Definoval jej jako v současnosti v marketingových vodách zlidovělé 4P.

4P: product, price, promotion, place

Marketingový mix tvoří 4 vzájemně propojené složky. Jejich prostřednictvím jako firma uspokojujete cílový trh. Jaké to jsou?

  • PRODUCT. Tedy výrobek. Nejlépe takový, který odpovídá požadavkům vašeho zákazníka. Jen pokud člověka, který má předpoklady k tomu, aby si váš výrobek/službu/nápad koupil, důvěrně znáte, můžete účinně prodávat. 
  • PRICE. Cena, kterou zákazník za výrobek či službu zaplatí.
  • PLACE. Doslovně místo, které chápeme jako distribuční kanály a cesty, kterými se výrobek k zákazníkovi dostane.
  • PROMOTION, neboli propagace, česky se vžila zkrácenina „promo“. Jsou to aktivity, které dávají světu vědět o vlastnostech a výhodách výrobku a přesvědčují zákazníky, že bez něj nemohou žít.

Každé „pé“ marketingového mixu má to své

  • U výrobku se můžeme bavit o značce, kvalitě, designu, vlastnostech, balení…
  • S cenou souvisí maloobchodní a velkoobchodní ceníky, slevy a akce, podmínky splácení…
  • S distribučními kanály jsou spojené otázky kamenných prodejen a eshopů, skladových zásob, logistiky…
  • Pod propagaci patří reklama, přímý marketing, PR, osobní prodej, podpora prodeje… A další kanály, o kterých se podrobněji rozepíšeme níže. 

Marketingová agentura zvládne vše?

Mnoho firem tak trochu plete dojmy s pojmy. Myslí si, že doménou nás marketingových agentur je marketingový mix v plné šíři. To je ale omyl. CO budete prodávat, JAK to bude vypadat, KOLIK to bude stát a JAKÝM ZPŮSOBEM to dopravíte zákazníkovi, za vás opravdu vyřešit nemůžeme. To je v rukou vás, majitelů firem. Gró činnosti marketingových agentur je čtvrté zmíněné „P“: promotion nebo chcete-li propagace. Promo zahrnuje nepřeberné množství kanálů, souhrnně jim říkáme komunikační mix.

Komunikační mix, to je oč tu kráčí

Komunikační mix jsou online a offline kanály, kterými můžete svůj výrobek propagovat. Jsou jich desítky. O 52 různých komunikačních kanálech, které můžete v komunikačním mixu jako marketér či vedení malé či střední firmy použít jsme napsali samostatný článek. Níže jen rychlé shrnutí těch zásadních:

  • Reklama. Na sociálních sítí (Facebook, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok…), inzerce (v tisku, televizi, rozhlase), billboardech, PPC, katalagy, zbožomaty…
  • PR. Vyhledávače Google a Seznam, webové prezentace, mediální zprávy, eventy, sociální odpovědnost firmy (CSR)…
  • Přímý marketing. Emailing, SMS, direct mailing (poštovní dopisy), teleshopping a telemarketing, webináře…
  • Podpora prodeje. Soutěže, vzorky, dárky, prémie, kupony, slevy, cenové balíčky, akce v místě prodeje, výstavy a veletrhy, vzdělávací akce, věrnostní programy.
  • Osobní prodej. Akvizice nových zákazníků a komunikace s těmi současnými. 
  • Buzz marketing a virální marketing, které sází na princip samovolného šíření mezi cílovými zákazníky.

Váháte, který z komunikačních kanálů zvolit? Doporučujeme vám věřit číslům: připravili jsme pro vás tahák pro výpočet potenciálu a možných výsledků v 52 kanálech komunikačního mixu, který si můžete zdarma stáhnout. A pokud máte pocit, že ve všech těch marketingových a komunikačních mixech „plavete“, stačí se ozvat. Víme, kterými kanály dosáhnete nejlepších výsledků.

Chci promovat svůj výrobek.

Jana Eckhardtová

14. 7. 2022

Logo Malá marketingová

Šablona marketingového plánu

Kompletní návod na tvorbu marketingové strategie pro váš byznys. Na celý rok, měsíc po měsíci. 7kroková šablona včetně pracovního manuálu a online návodů! Zvládněte na jedničku analýzu i praxi. Ne bez práce, zato za bezkonkurenční cenu.

další články z kategorie

AI copywriter AI copywriter jako budoucnost textařiny? Rychlý, přesný, ale… - AI copywriter (chatbot) vám při tvorbě textů může hodně pomoc, ale má své mouchy. Co ještě potřebujete k tomu, aby… přečíst článek
Doplňte váš komunikační mix o direct mail Direct mail není krok zpět. Zkuste ho přimíchat do komunikačního mixu - Osobním dopisům ještě neodzvonilo. Přidejte je do vašeho komunikačního mixu a zkuste zaujmout i ty, kteří upřednostňují starý dobrý papír. přečíst článek
Doplňte LinkedIn nestačí. Vytěžte i další komunikační kanály - LinkedIn už jste vytěžili a další zakázky nepřicházejí? V B2B obchodě fungují i další komunikační kanály. Dejte jim šanci. přečíst článek
arin Novotná a Silvia Poláková: rozhovor LinkedIn a Sales Navigator Sales Navigator? Za málo peněz hodně muziky. V B2B nahradí cold calling, říká Silvia Poláková - Proč při správě klientských B2B účtů na LinkedInu používáme Sales Navigator, proč by nám byl k ničemu bez kvalitního a… přečíst článek

Nejste si jisti? Svěřte se, kde vás tlačí bota.

Vybereme optimální řešení dlouhodobého marketingu a formu spolupráce, která vám přinese ovoce.

Nestačí? Chcete víc?

plán

marketingový

plán

Sestavení marketingového plánu – vaše strategie na 12 měsíců. Přesné zacílení, široký dosah, zásah do srdcí vašich zákazníků. Výběr správných komunikačních kanálů a obsahu. Správa a podrobný harmonogram aktivit. Návrh rozpočtu a monitoringu.

manažer

marketingový

manažer

Externí marketér pro realizaci vašich marketingových aktivit na tolik hodin v měsíci, kolik potřebujete. Zkušený tvůrce obsahu se znalostí komplexních marketingových nástrojů, monitoringu, analytiky. S praxí z malých a středních firem.

strategie

marketingové

minutky

5hodinová marketingová konzultace. Analýza vaší aktuální marketingové komunikace. Následný návrh a vedení při sestavení marketingové strategie a výběru vhodných nástrojů, forem obsahu. Plus instruktáž, praktické ovládnutí nástrojů.

školení

marketingová

školení

Tvorba marketingového plánu/strategie. Ovládnutí komunikačních kanálů a aplikací. Pro malé a středně velké firmy, pro podnikatele i majitele. Pro začínající marketéry a další odpovědné pracovníky v oblasti komunikace se zákazníky.