Zkoušíte to, snažíte se, potíte krev a slzy. Po usilovném souboji s klávesnicí však zpravidla vyplodíte text, který by byl k smíchu, kdyby nebyl k pláči. Tolik byste chtěli umět psát, ale psaní nechce vás. Nebičujte se. Nejste jazykově neschopní. Chyba je dost možná někde jinde.

Jak se naučit psát. 

To je, oč tu běží. 

Obecně vzato, dobře podle mého píše člověk, který… 

  • umí vyjádřit, co chce říct
  • má dobrou slovní zásobu a snadno nachází slova
  • píše lehce, hravě, čtivě 
  • zná synonyma a nebojí se je použít
  • zvládá chytré vkusné dvojsmysly
  • ví, kdy větu začít a kdy ji ukončit 

V životě už jsem zažila v psané podobě spoustu lidí, kteří tohle všechno zvládají. Někteří jsou spisovatelé, někteří novináři, někteří copywriteři. Tedy sorta lidí, kteří by psaní měli mít v malíku tak nějak z povahy svého povolání.

Pak jsem také potkala nemálo těch, kteří s profesionálním psaním nemají společného vůbec nic – a zvládají to taky. I když odporují veškerým pisatelským zákonitostem. Nepilují svůj jedinečný styl dnes a denně. Nechodí na workshopy tvůrčího psaní. Nečtou příručky, a ti nejdrzejší dokonce nečtou vůbec.

Psaní je jen pro talentované. Nebo ne? 

Nespravedlnost? 

Z části jistě. Jenže každý máme nějaké množství nadání, a z toho musíme vycházet.  Kdybychom měli žehrat nad nespravedlností osudu (a genů), asi bychom se s ničím daleko nedostali.

Přijměme pro tuto chvíli premisu, že schopnost dobře psát primárně není o talentu. Konečně, totéž už tvrdilo mnoho učitelů hudby o zpěvu. 

Kde je tedy zakopaný pes? 

Co nám při psaní nejvíc svazuje ruce?

Bez dlouhého napínání: jsou to představy, škatulky, pravidla a normy. Ty totiž můžeme aplikovat při vrtání studny nebo v laboratoři. Při jakékoliv kreativní činnosti jsou pravidla jen na obtíž. 

Archiv „copy“ témat: Můžete se naučit psát vtipně?

Stojím si za tím, že za problémem většiny lidí není to, že by na psaní byli kopyta. Problém je, že sedáme ke psaní s představou, jak by to mělo vypadat, ale nevíme, jak se k výsledku dobrat. Vidíme cíl – nebo alespoň jeho hrubé obrysy – ale neznáme cestu. 

Jakmile se upneme k představám, je konec. 

Tuším, co se vám teď možná honí hlavou. Obáváte se, že teď na vás vytasím ezoterická hesla a rady, ať umění psát hledáte ve svém nitru? Možná někdy jindy. Tentokrát to vezmeme spíš prakticky. 

Místo, kde se naučíte psát. A taky odnaučíte 

Hodně lidí si psaní znechutí už ve škole. Podobně jako koprovku nebo játra. Zkušenost se slohovými pracemi je ve většině případů ryze negativní.

Parafráze na kritický nedostatek talentu a vrozenou psací nešikovnost zmiňují lidé v souvislosti s nimi tak často, že už to prostě nemůže být náhoda. Samozřejmě existují výjimky. Ale je jich tak málo, že reputaci slohovek nezachrání. 

Naučili jsme vás psát, tak teď vám řekneme, jak máte psát. A běda, jak tam něco z té osnovy bude chybět! Dostanete trojku nebo hůř. A radu, ať radši nikdy nic nepíšete. 

Slohovky jsou zkrátka jeden z nejspolehlivějších nájemných vrahů tvořivosti a lásky ke psaní. 

Lék na psací zácpu: co dělat, když to nejde 

Dost k obžalobě školského systému. 

Pojďme si říct, co můžete dělat, aby se vám zátěž způsobenou negativní zkušeností s psaním podařilo setřást. 

Co chcete říct

Je jedno, jestli se chystáte psát mail, článek na blog nebo post na sociální síť. Než se do toho pustíte, řekněte si nahlas, o čem text bude. Jako byste ho vyprávěli někomu, kdo nemůže vidět na obrazovku. 

Hlavně začít  

Udělejte si z vlastního proslovu poznámky. Bezprostředně, ať o ně nepřijdete. Je úplně jedno, jak budou vypadat, vždycky je můžete smazat nebo zahodit.

A teď pozor, protože tohle je jedna z nejdůležitějších rad: sice je nejdůležitější začít, ale není důležité začínat od začátku. Napadá vás první část souvětí, ale nevíte, jak navázat? Nevadí! Víte, co má být v druhém a třetím odstavci, ale s tím prvním si nevíte rady? Taky nevadí!

Věřte mi, všechno se časem vykrystalizuje. Ale ne tehdy, pokud si budete trvat na tom, že se nepohnete v textu dál, dokud nenapíšete tu jednu větu. To bude čas nemilosrdně utíkat, vy budete frustrovaní a ta jedna věta bude zůstávat nedokončená. 

Neseďte si na vedení 

Můžete sedět spořádaně na kancelářské židli, ale taky v tureckém sedu, na patách, dokonce můžete při psaní stát. Střídat polohy je zdravé. Já osobně se posadím jinak několikrát za do hodiny. A ano, píšu i ve stoje. 

Jednak si o to občas řeknou moje záda, jednak si můžu udělat pár kroků tam a zpět, když se zaseknu a nevím, jak pokračovat. 

Zbavte se těžkotonážních slov 

Ne, termín těžkotonážní slova jste nejspíš nikdy neslyšeli. Je totiž můj. A označuje slova a formulace, které táhnou zájem čtenáře okamžitě ke dnu. 

Jako například nadužívané slovo “skvělý”. Máme tolik přídavných jmen, které vypovídají o tom, že je něco opravdu dobré. Ale my jsme si z nějaké důvodu vybrali “skvělé”. Všechno je skvělé. A když je skvělé všechno, není skvělé nic.

Až budete příště chtít vyjádřit, jak je něco skvělé, vzpomeňte si, že třeba “perfektní” je taky skvělé slovo 🙂 

Podobně jsou na tom výrazy “komplexní” a “inovativní”. Problémem těchto výrazů – kromě toho, že jsou skoro všude – je naprostá emoční neutralita. Já věřím, že váš produkt poskytuje komplexní pohled na věc a že nabízíte inovativní přístupy k řešení problémů. Ale fakt by to nešlo napsat jinak? 

Archiv „copy“ témat: Jak napsat tiskovou zprávu

Nebojte se sloves 

Těžkotonážně působí i texty, jejichž autoři se z nějakých důvodů vyhýbají sloves jako čert kříži. Nikdy nepochopím, jak někdo může vypustit do světa cokoliv, co obsahuje formulaci “mající za následek”. 

Proč?! To vás to nebije do očí?

Kdysi jsem narazila na článek, ve kterém hlavní hrdinka psala o noci strávené v hradních katakombách. Několikrát dokázala použít slovo “absence”. Na opakování by nebylo nic špatného. Naopak. Někdy se tím v textu hezky graduje. Jenže autorka výraz použila ve spojeních “absence cedule” a “absence možnosti koupit si lístek na místě”. Když se člověk vyzná v cizích výrazech, občas má nutkání zamachrovat. Mám pro to pochopení.

To ale ještě neznamená, že cedule nemůže prostě a jednoduše chybět a lístky si prostě a jednoduše není možné koupit na místě. Z absence možností se mi dělá absces!

Archiv „copy“ témat: Pište příběh prodeje

Nezatracujte vycpávková slova

Možná už jste si toho všimli. Jsem zastánkyní slovní vaty. Nikdy jsem sice nepochopila, proč někdo začíná každou druhou větu slovem upřímně. Na výrazy jako vlastně, prostě, zkrátka, jednoduše… ale nedám dopustit. Pokud se používají v rozumné míře, samozřejmě. Psaný text dokáží přiblížit mluvě, tím pádem dělají text čtivější. A kdekomu se s vycpávkovými slovy může i lépe psát. Mně tedy rozhodně.

Takže, co si z článku máte odnést? 

  • Při psaní potřebujete hlavně vědět, co chcete sdělit. Jak to napsat vyplyne později.
  • Když nemůžete začít od začátku, začněte klidně od konce. Hlavně začněte.
  • Když vám psaní nejde, udělejte si pár kroků, protáhněte se nebo se posaďte jinak.
  • Jakmile vám naskočí klišé nebo jiný otřepaný výraz, shoďte ho ze stolu a nahraďte něčím jiným. Přemýšlením se naladíte na další psaní. Fráze vás ukotví na místě. 
  • Pamatujte, že statické texty nikoho nezajímají, nebaví a špatně se čtou. A psaním bez sloves vznikají jenom statické texty.
  • Když vám připadá, že se do věty hodí třeba “prostě”, tak ho tam prostě dejde.

Ať to píše!  

Chcete investovat svůj čas jinde?
Chopíme se psaní za vás!
Ozvěte se

Share on facebook
Share on linkedin
blank
Jana Eckhardtová

27. 11. 2020

Logo Malá marketingová

Šablona marketingového plánu

Kompletní návod na tvorbu marketingové strategie pro váš byznys. Na celý rok, měsíc po měsíci. 7kroková šablona včetně pracovního manuálu a online návodů! Zvládněte na jedničku analýzu i praxi. Ne bez práce, zato za bezkonkurenční cenu.

blank

další články z kategorie ,

blank Návod na vtipný příspěvek a příklady, kdy se (nám) to povedlo - Rádi se bavíte? Drtivá většina lidí taky. Proto se nejspíš “zarazí” u příspěvku, který je rozesměje. Je radno být vtipný… přečíst článek
Marketingová komunikace a emoce | Malá marketingova Funkce či prožitek? Aneb Chci od tebe modré z nebe! - Stavíte marketingovou komunikaci na funkcích a užitcích, nebo se zajímáte o emoce kupujícího? Stejně důležitá otázka jako být či nebýt.… přečíst článek
Vytvořte prodejní stránku | malá MARKETINGOVÁ Vytvořte prodejní stránku - Taky se někdy zapomenete v blažené představě, kdy sedíte u počítače a odklikáváte nové objednávky a přijaté platby… Jedna, druhá,… přečíst článek
Copywriting - Malá marketingvoá 21 poučení pro začínající „pisálky“ - Doporučení, jak správně tvořit obsah se různí. Co autor, to styl. A odlišný názor. Nicméně následujících 21 názorů se snad… přečíst článek

Nejste si jisti? Svěřte se, kde vás tlačí bota.

Vybereme optimální řešení dlouhodobého marketingu a formu spolupráce, která vám přinese ovoce.

blank

Nestačí? Chcete víc?

plán

marketingový

plán

Sestavení marketingového plánu – vaše strategie na 12 měsíců. Přesné zacílení, široký dosah, zásah do srdcí vašich zákazníků. Výběr správných komunikačních kanálů a obsahu. Správa a podrobný harmonogram aktivit. Návrh rozpočtu a monitoringu.

manažer

marketingový

manažer

Externí marketér pro realizaci vašich marketingových aktivit na tolik hodin v měsíci, kolik potřebujete. Zkušený tvůrce obsahu se znalostí komplexních marketingových nástrojů, monitoringu, analytiky. S praxí z malých a středních firem.

strategie

marketingové

minutky

5hodinová marketingová konzultace. Analýza vaší aktuální marketingové komunikace. Následný návrh a vedení při sestavení marketingové strategie a výběru vhodných nástrojů, forem obsahu. Plus instruktáž, praktické ovládnutí nástrojů.

školení

marketingová

školení

Tvorba marketingového plánu/strategie. Ovládnutí komunikačních kanálů a aplikací. Pro malé a středně velké firmy, pro podnikatele i majitele. Pro začínající marketéry a další odpovědné pracovníky v oblasti komunikace se zákazníky.